Vandra i ett idylliskt bergslandskap i det "okänd" Asturien

Picos de Europa är en del av den Kantabriska bergskedjan belägen i norra Spanien, strax söder om kusten och Biscaya. Sedan 1995 är området nationalpark.

Mer info

5-6 vandringsdagar
Pris från 9.950 :-

En ekologisk skatt

Karaktäristiskt för området är de djupa gröna dalarna, skarpa bergskammar med snöklädda toppar och floder som slingrar sig ner mot havet i norr. En idyllisk plats med naturlig skönhet och fridfulla bergsbyar. Din vandringsresa till Picos de Europa är helt enkelt som att upptäcka en ekologisk skatt!

Asturien – det ”okända” Spanien

Picos de Europa ligger i Asturien, vilket för många av oss är en relativt okänd del av Spanien. Köket och kulturen i Asturien skiljer sig från andra delar i Spanien och har påverkats av kelterna. Bli inte förvånad om du hör folkmusik där säckpipa spelas av människor klädda i kilt! Närheten till Biscayabukten för att fisk och skaldjur är en viktig del av mattraditionen, men även mustiga grytor och en speciell sorts cider. Under din vandringsresa till Picos de Europa kommer du att bo i Arenas de Cabrales. I byn kan du prova en annan lokal specialitet, osten Cabrales som lagras i grottorna i området.

Vandring i Picos de Europa

Du vandrar i bergsterräng längs stigar över ängar och genom skogar samt längs stenlagda gångvägar och mindre vägar. Du kan anpassa vandringen efter dagsform och förmåga genom att göra vandringarna kortare eller längre. Under tidig vår och sen höst kan det förekomma snö på de högre topparna. Detta kan påverka möjligheterna att genomföra vandringarna fullt ut. Som vanligt transporterar vi ditt bagage mellan boendena medan du vandrar med lätt packning.

Recensioner

Har du vandrat leden?

Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter. Skicka dina synpunkter till info@vandra.se så lägger vi dem här.

Tack!

Picos de Europa, 20 - 28 september 2022

Kontakt, information inför resan och färdhandlingarna var mycket bra, men med följande kommentar:
Namnen på platser i ledbeskrivningen stämde inte överens med namnen på kartan, svårt att följa ledbeskrivningen när man ville förbereda sig. GPS-kartorna fungerade mycket bra och vi hade stor nytta av dem vid några tillfällen.

Det var en fantastisk miljö att vandra i och fina vandringar. Lederna var till största delen väl markerade, lite otydligt på några ställen. Vi fick korta ner några vandringar på grund av sämre väder de sista dagarna. Tidsåtgången i ledbeskrivningen upplevde vi var lågt beräknad. Det var flera långa vandringar i ojämn och stenig terräng, där det inte går snabbare nerför än uppför. Det är en fantastisk miljö som man vill njuta av utan att känna stress för att en taxi väntar. Vi hade inte alltid mottagning på telefonerna så att vi kunde ringa och ändra tiden för upphämtning under vandringen. Så viktigt att inte planera för kort tid för vandringarna.

Vi var nöjda med alla boenden och alla transfer fungerade bra. Mycket trevligt bemötande på alla ställen.

/Marie

Picos de Europa, 18 - 25 maj 2019

Vandringarna var väldigt bra och lagom ansträngande. Alla tre hotellen och orterna vi bodde på var mycket trevliga.

Den unga chauffören vi hade de första dagarna var jättebra. Den senare chauffören var uppenbarligen inte helt bekant med området (blev försenad) och därtill körde han för fort på de kurviga och lite läskiga vägarna ner från bergen. Vi var tvungna att säga till honom på skarpen att ta det lite lugnt.

En kommentar jag har är att ni kunde givit någon information om riskerna för nysnö i maj på höjder uppemot 1400-1500 meter. Det var inte självklart för mig att det på så relativt låga höjder kunde förekomma nysnö i maj i Spanien.

Bo Söderström

Picos de Europa, 14 – 21/9 2013

Hej Stefan,

först vill min man och jag tacka Vandra och Dig, för den utomordentligt bra ordnad resa som vi deltog i vecka 13/9-21/9 till Picos de Europa. Vi lyckades! Vi var lite oroliga först eftersom det var våran allra första vandringsresa, men den gick jätte bra. Vi hade tränat hela sommaren och gått in alla kläderna och våra kängor framförallt. Och följt noga dina beskrivningar Stefan, vad vi skulle backa ner i våra dagsvandringar. Och framför allt vi fick inga fortskador ingenting!

Det var helt underbar väg och resa som vi gjorde, fantastisk natur och vädret vad den bästa, lagom varmt och inget regn annat en på första dagen lite duggregn. Vi hittade rätt och var noga att följa kartan för beskrivning kanske inte stämde alltid men det var inga problem!

Hotellen var toppen, mycket trevlig personal och vi fick hjälp med allt vi behövde, som att vi fick med oss lunch varje dag till vandringen.
Vi träffade en jätte trevlig par från Uppsala som vandrade samma väg och som vi träffade vid frukostar och middagar vid hotellen. Så det blev roligt på det sättet också.
Naturen var ju otroligt vacker hela vägen, de små byarna och vackra dalarna var som vi vandrade genom. Sista etappen till Pico Urriellu var fantastisk när man äntligen hade kommit upp till toppen! Fantaktisk Vandrarhem väntade där uppe och man kunde pusta av en stund och ta en god kopp kaffe innan man började gå nedåt! Det var soligt och varmt och vacker utskick.

Vi blev verkligen frästa för vandring och planera här när och var vi skall vandra nästa gång! Vi har titta lite på Italien, nästa höst eller sen sommar! Men vi smälter fortfarande allt vi fick se och uppleva så vi kommer och höra av oss på vårkanten som jag gjorde i våras i mars ungefär!

Tack ännu en gång för den trevliga resan!

Med vänliga hälsningar
Paula och Bengt Hane

Picos de Europa, 29/5 – 4/6 2010

Nu är vi åter på hemmaplan efter en fantastisk vecka i Picos de Europa! Vilka natur upplevelser och även en viss tänjning av gränser på vad man kan klara av…
Första dagens vandring genomfördes i härligt väder, men vi tog ett gemensamt beslut att inte fortsätta ända upp till Miradoren utan vände vid Vegarredonda + att vi tog en avstickare ut till en annan utsiktplast på vägen ner.
Dag 2 enades vi om var jobbigast. När vi kom upp till området med våtmarker var vi rejält trötta och missade lite i riktning, hursomhelst nådde vi toppen och sen var det ju ”bara” nerför.
Dag 3 valde vi att ta den korta turen från hotellet och det gick bra.
Dag 4 Ruta del Cares, det mest fantastiska som jag någonsin gjort i alla fall hitintills.
Dag 5 Startade vi i strålande solsken den längre vandringen i omgivningen. Vi blev visade en alternativ väg upp (av en vänliga äldre man) som förmodligen var lite längre och som sammanstrålade med ”din” väg längre upp på berget. Dock var min kvot av stup fylld sedan gårdagen så vi vände när vi kommit upp en bit, för det blev för hisnande för mig.
Vi vände neråt igen efter att vi fikade och tog då den andra vägen ner till byn. Därefter tog vi en annan led på några km.

Vi är jättenöjda med hela arrangemanget, och Hotellet i Arenas Hotel Picos de Europa var super!

Jag ser redan fram emot nästa år…

Vänliga hälsningar
Lena Sandberg

Picos de Europa, september 2007

Hej!

Vill tacka Dig för all den hjälp vi fick med vår resa till Picos de Europa. Allt klaffade! IBERIA var bra att flyga med och trots en försening i Stockholm på någon timme var allt bagage med i Oviedo. Taxichaufförerna (6 st) var samtliga lugna och mycket omtänksamma och rara, och en talade engelska. Hotellen helt OK och vi hade jätteskoj när vi vandrade.
Resan var en riktig toppenresa, än en gång tack!Och nu när vi har varit där vet vi vad som kan förklaras bättre i faktabladet (viss information är lite missvisande) samt på kartorna för ”normala” vandrare. Vi berättar gärna!