Bokningsprocessen i korthet
- Du väljer vandringsresa och det startdatum som passar dig.
- Vi bokar in dig enligt dina önskemål.
- Du bor på fina utvalda boenden.
- Vi ser till att bagaget transporteras mellan boendena.
- Till din hjälp under vandringsresan har du en komplett Resplan, Ledbeskrivning och Karta.
- Under vandringen har du tillgång till 24 timmars jourservice via telefon.
Notera att bokningen är bindande i och med att vi startar bokningsprocessen.
I Vandras resevillkor kan du läsa de särskilda villkor som gäller bland annat vid ombokning, ändring och avbokning.
Välj resmål och datum för resan
Du väljer något av våra vandringspaket och ett av de möjliga startdatumen. En del vandringar kan endast påbörjas vissa veckodagar eller under vissa tider på året. Du bestämmer om du vill ha några extra nätter innan eller efter vandringen. Har du redan koll på hur du tar dig till startplatsen är det bara att starta bokningsprocessen. Detta kan du då göra direkt via vår hemsida. Notera att alla från-priser på vår hemsida är baserat på att två personer reser tillsammans och delar ett dubbelrum. Reser du ensam eller om ni är fler som reser tillsammans kan tillägg respektive rabatter öka eller minska priset. Likaså kan priset variera beroende på säsong.
Rekommendation gällande bokning av anslutningsresa
Vår rekommedation är att du inte bör boka tåg- eller flygbiljetter förrän vandringsresan är bokad och bekräftad av oss. Vi vet att det är hög efterfrågan på tågbiljetter främst sommaren, att det är färre flygavgångar, att efterfrågan är hög och att priserna varierat kraftigt i pris. Så utifrån det, blir också vår rekommendation att du inte väntar med att titta på tåg- eller flygbiljetter utan kollar hur utbudet ser ut de dagar du önskar vandra och hur prisbilden ser ut. Då har du koll på läget och vet hur totala priset för vandring och resa blir.
Notera att du förbinder dig vid våra resevillkor genom att starta bokningsprocessen. Vill du ha hjälp med att kontrollera vilka resealternativ som är lämpliga rekommenderar vi att du skickar oss ett mail eller ringer oss innan du påbörjar din bokning.
Programförslag
Har du funderingar över hur du tar dig till startplatsen och åter från slutmålet kontaktar du oss. Vi gör då ett programförslag som vi mailar till dig. I programförslaget kan du se förslag på anslutningsresor och exempel på boenden vi bokar. Du går igenom programförslaget och återkommer till oss med frågor, önskemål om ändringar eller besked på att du vill att vi startar bokningsprocessen.
Bokningsprocessen
Vi startar arbetet med att boka in dig på fina utvalda boenden. Arbetet tar vanligtvis mellan 5 – 10 arbetsdagar. Om du vill göra en längre vandring eller om du reser under så kallad högsäsong då det är hårt tryck på boendena (mars – augusti) kan bokningsprocessen ta längre tid. När vi har fått klart med alla boenden samt bagagetransporten skickar vi ett mail med slutlig bekräftelse från vårt bokningssystem till dig. Inom cirka en vecka därefter erhåller du även ett uppdaterat program där du kan se vilka boenden som är bokade.
Komplett Resplan och bekräftelse
När vandringsarrangemanget är bokat och klart skickar vi en bekräftelse till dig. Det är nu dags för dig att boka tåg- eller flygbiljetter. Om du återkommer till oss med information om dina anslutningsresor lägger vi in dessa i din Resplan och kompletterar med vidare transporter till och från vandringen.
Betalningar
Anmälningsavgift och eventuell avbeställningsförsäkring och andra beställda, ej avbokningsbara, resetjänster betalas normalt 10 dagar efter bekräftad bokning. Slutlikviden betalas senast 45 dagar innan avresa. Om det är kortare tid än 45 dagar till avresa, betalas hela resan inom 1 – 7 dagar efter bekräftelse. Du kan välja mellan att betala via Bankgiro (5750-7071) eller Betal-/kreditkort (Visa och Mastercard).
Färdhandlingar
Efter det att resan är slutbetald, postar vi färdhandlingarna cirka 30 – 20 dagar innan avresa.
Jourservice
Under din vandring har du alltid möjlighet att komma i kontakt med jourservice hos vår lokala samarbetspartner alternativt kan du vända dig till vår jour om något trasslar.