Sagt om Vandra | West Highland Way | Milngavie – Fort William

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Vi hittade Vandra via Internet och är mycket nöjda med kontakten och informationen vi fick.

En liten detalj som kan rättas till i ledbeskrivningen gäller vandringen från Inverarnan till Tyndrum. Beroende på vattenstånd i bäcken skulle vi behöva gå över bäcken alternativt fortsätta in till stan för att nå boendet Glengarry House, denna information skulle kunna uppdateras då det numer finns en bro som korsar den bäcken!

Det mesta var alldeles utmärkt med mysiga boenden och otroligt trevlig personal på alla ställen! Jag vill särskilt lyfta fram Braeside B&B i Drymen, Glengarry House i Tyndrum och Edencoille Guest House i Kinlochleven som verkligen var enastående bra! Det enda som inte fungerade riktigt som det skulle var busstransfern mellan Glencoe Mountain Resort och Ballachulish, då chauffören inte hade fått våra namn på sin lista. Men tummen upp för chauffören som väldigt snäll och lät oss ändå åka med samt tog oss tillbaka på morgonen. Han var dessutom väldigt roligt och guidade oss i lokal historia hela vägen till vårt B&B.

Fantastisk resa! Vi är så nöjda med Vandras arrangemang och själva vandringen var vackrare än vi någonsin hade kunnat föreställa oss! Detta var vår första vandringsresa någonsin och vi kunde inte fått det bättre. Vi har definitivt fått mersmak för denna typ av semester med en härlig blandning av äventyr, natur och kulturupplevelser!

Klara Samuelsson, West Highland Way, 29 aug – 6 sep 2017

Hej Klara!

Tack för att du delar med dig av dina upplevelser och meddelar om bron. Det är mycket värdefullt för oss!

//Lotta

Hej!
Är nu hemma efter en fantastiskt fin vecka i Skottland. Vi startade i Drymen den 22 augusti och gick till Fort William; totalt en sträcka på 14,2 mil. Vi var 9 stycken och alla gick inte hela vägen – bara en person gick hela sträckan. Den dagen det var vandring på 32 km tog 6 av oss bussen de sista 22 km. Dag 1 utmed Loch Lemond var mycket upp och ner, dag 2 var växlande – en del klättrande över stenblock och i branter. De här dagarna blev totalt 57 km med vår gps-mätning. En tuff början, men det blev lite kortare vandringar resten av dagarna. Transporterna av bagage fungerade alldeles utmärkt och boendet var överlag bra. Vi som bodde i trippelrum hade stora rum och jättefina sängar. Dubbelrummen ansågs på en del ställen vara små och trånga. Allt Na Leven i Kinlochleven var suveränt! Rena lyxen – fina rum och en fantastisk frukost med bl.a. färska bär. Gest Housen var överlag mycket trevliga och serviceinriktade – vi behövde inte ens hänga upp våra blöta kläder i torkrummet själva. Vi hade regn på eftermiddagarna de två sista dagarna och knott i massor.
Vi avslutade resan med tåg från Fort William till Edinburgh via Glasgow. Då såg vi en del av vår vandring från tågfönstret. I Edinburgh passade vi på att se The Royal Tattoo – också det en upplevelse.
Allt har fungerat mycket bra från de första kontakterna med er till resans genomförande. Vi hade lite funderingar ett tag när vi läste på kartan att vi skulle upp på 500-1000 m tills vi kom på att höjdkurvorna var i feet!!! Det gäller att ha koll på de engelska måtten!
Vi rekommenderar verkligen Vandra till andra vandrare och kanske det blir någon fin tur även nästa år…

Med vänlig hälsning
Helena Hjerpe
West Highland Way, Drymen – Fort William, 21 – 31/8 2015

Hej Emelie

West Highland Way är en jättefin vandring med storslagen och skiftande natur,
fina och välplanerade vandringsleder.

Trevliga Bed & Breakfast med gästvänlig personal, allt fungerade mycket bra med transport av resväskorna
Allt var mycket välorganiserat från ”Vandra” och dom har mycket hjälpsam och serviceinriktad personal.
Från första telefonsamtalet, mailet, betalningar och utskick av material har allt fungerat suveränt

Jag kan varmt rekommendera ”Vandra”

Hälsningar Carina
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 5-13/6 2014

Hej Stefan!

Säkert ser du på bilden att vi är glada och stolta att ha klarat av vandringen. Den var inte helt lätt; speciellt vissa delar utefter Loch Lomond var knöliga och tidsödande. Som tur var hade vi 4 solskensdagar på raken när vi vandrade efter Loch Lomond, det var så svettigt att vi till och med badade två gånger, till de flesta åhörares förundran. Folk har för sig att sjön är isande, men så var inte fallet.
Vi är mycket nöjda med ditt arrangemang av resan! Allt har funkat perfekt.

Rent generellt uppskattade vi B & B:na – såna underbara människor, de tog verkligen god hand om alla gäster.

Tack för denna gång. Nästa år blir det eventuellt Italien.

Många hälsningar
Marianne och Kicki
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 4 – 13/6 2013

Hej

Tillbaka ifrån en underbar vandring på West Highland Way i Scotland.Allt har fungerat perfekt med bagage transport och utmärkt valda boenden.

T o m vädret har varit bra blandat regn och soldagar.

Överallt har vi blivit blivit trevligt bemötta. Vi avslutatde 2dagar i Fort Williams med vandring upp på Ben Nevis i strålande sol.

( Boendet i Fort Williams får ett extra plus för trevlig personal)

MVH

Hasse och Christina Samuelsson, Värmdö
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 25 juli – 3 augusti 2012

Hej Stefan

Jag vill tacka dig för ett bra program, allt har flutit på bra, vi är nöjda med allt du gjort.

Vi har haft en supervecka, tom solbrända, dock mellan Kingshouse och Fort William hade vi 10 tim i ösregn, annars bra väder. Ben Newis var toppen, lite molnigt, men bra.

Ha en bra dag.

Andreas Wennblom
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 5 – 14 augusti 2011

Hej Stefan!

Vi är nyligen hem komna från Skottland & är i sin helhet nöjda med resan. Dock bör du nog se
över Drovers inn, vad är detta för ställe? ”Baracken” eller vad man nu ska kalla det som vi fick bo i var
riktigt smutsig, luktade rejält m mögel, delar av väggarna/lister var ruttna & duschen gick ej att använda. Servicen var även denna under all kritik & vi gick istället tillbaka & åt på hotellet som vi passerade på ditvägen. Sen upplevde både jag & min väninna att någon rotat igenom vårat bagage då necessärer mm var urtömda, känns sådär!

Övriga b & b/Hotel var helt ok. Milngavie hade väldigt fin service särskilt trevlig frukost personal. Kvinnan som driver Bramblewood var även hon väldigt service minded & serverade en av de bästa frukostarna.
Glengarry house var väldigt hemtrevlig & kändes som 5***** mot Drovers inn. Till sist så är vi båda överens om att Guisachan house hade den klart bästa servicen, mannen som driver stället fixade med allt, vilken kille! Frukosten var även denna helt okej.

Vandringen i sig upplevde vi som lätt till medelsvår & då har jag inte mer än snabba promenader,lite jogging & förvisso en jäkla vilja i bagaget. Det regnade ganska mycket men det är ju inget du rår
över & vi resonerade – hellre regn än för varmt!

För övrigt så fungerade bagage transporten klanderfritt så det ger ett stort plus!

Det är mycket troligt att i alla fall jag kommer att ta en ny vandrings resa snart igen & då blir det förmodligen Österrike!

Mvh Anna
West Highland Way, Milngavie – Fort William 9-16/5 2011

Hej Stefan!

Jag och mina syskon vill tacka dig för en välorganiserad resa. Allt från boende och bagagetransport fungerade perfekt. Till och med vädret var stundtals perfekt för vandring. Vi hade mestadels molnigt, ett par dagar regnade det från morgon till kväll. Vi fick tillgång till ett torkrum på Dalkell Cottage. Vi träffade ett svenskt par från Göteborg som också reste med vandra.se, fast 10 dagar.

Jag måste bara berätta att första dagen, när vi kom till Drymen så fick vi gå väldigt långt för att hitta vårt B&B. Efter att ha gått 2 mil, så kändes som att vi fick gå hur långt som helst och vi kände en viss irritation. Vi trodde att eftersom vi bokade i god tid, så skulle vi få boende nära leden. Men när vi kom fram, så blev vi glatt överraskade! Det var ett jättefint B&B, hög standard på rum och vi hade undervåningen för oss själva. Sen visade det sig att det var inte så långt till själva centrum i Drymen, ca 10 min gångväg =)

Att vandra 15,3 mil på 6 dagar fungerade bra. Vi fick ont i vrister, ömma tår, träningsvärk. Det visade att vi var lite otränade, men det gick bra ändå. Vi var nog mest oroliga för 3,2 mils vandringen över Rannoqmor och Devil´s staircase. Men vi hade fått hålltider av värden på Dalkell Cottage, när vi borde vara vid Brige of Orchy och Inveroran. Vi höll tiderna, så allt gick bra. Devil´s staircase var brant och slingrig, men vi hade nog väntat oss något värre.

Tack än en gång för en trevlig och välorganiserad resa!
Vi är nöjda med vandra. se

Hälsningar
Victoria, Niklas och Maria Eriksson
West Highland Way, Milngavie – Fort William 5 – 13/7 2010

Hej!

Vi ville bara tacka så väldigt mycket för en perfekt organiserad och alldeles underbar vandring längs WHW på 10 dagar i början av juli.

Allt var fint och som en sista höjdare hade vi solsken sista dagen mellan Kinlochleven och Fort William och såg ett örn-par majestätiskt cirklande runt en av de sista lägre bergstopparna!

Stort tack och goda

Hälsningar från Sigyn och Göran Zöger
West Highland Way, Milngavie – Fort William 5 – 15/7 2010

Hej Stefan

Jag och min mamma vandrade West Highland Way första veckan i augusti.

Bättre sent än aldrig så vill vi framföra vårat varma tack till dig för all hjälp med planering och bokning av denna resa. Resan var toppen!
Leden var väldigt vacker att vandra, lättgånget men långa sträckor (vi snittade på 2.97 mil/dag).

Vädret var inte det allra bästa men långt bättre än väderprognosen visat, vi hade i alla fall bra sikt alla dagar och det var ju skönt så att vi verkligen kunde se det vackra landskapet.
Allt fungerade jätte bra, du hade bokat in oss på väldigt fina och bra boenden som vi var mycket nöjda med. Bagage tranporten fungerade också felfritt- vilken service!

TACK för hjälpen så att vår semester och vistelse i Skottland blev så lyckad!

PS Vi besökte även Glasgow och Edingburgh- mkt trevligt!

Vi hade turen att komma över biljetter till ”Edinburgh Military Tatoo” vilket blev pricken över i:et för oss.

Hälsningar Veronica och Ingegerd
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 31/7 – 7/8 2009

Hej!

Jag vill inleda med att säga att jag är mycket nöjd med min vandringsvecka. Allt fungerade utmärkt när det gäller bokningar, boende, transport och andra praktiska saker. Att sedan naturen är fantastisk (det skotska landskapet sätter sig i hjärtat!) och att vädret var bra gör ju inte det hela sämre. Jag blev bara rejält blöt två gånger! Annars var det shorts och t-shirt som gällde så länge jag var i rörelse. Träffade också en hel rad trevliga människor att ta sällskap med då och då samt äta med på kvällarna – funkar med andra ord utmärkt att gå ensam.

För att era resor ska bli ännu bättre tänkte jag kommentera de olika etapperna, B & B, byarna mm.

Prestwick – Glasgow – Milngavie
Jag valde att ta tåget från flygplatsen – smidigt och om man visade upp sin biljett fick man halva priset på resan. Smidigt även då att ta tåget till Milngavie istället för bussen. Lätt att hitta till hotellet – tog kanske tio minuter att gå från centrum. Bra standard och de hade bra koll på hur jag skulle göra med väskan. Ett bra alternativ. Milngavie i sig var väl inte så kul, men där fanns lite butiker.

Milngavie – Drymmen (ni skrev 6-7 h, för mig snarare 5 inklusive lunch)
Inte den roligaste etappen men helt ok. Kan vara bra att informera om att Glengoyne Distillery inte öppnar innan 12.00. Det innebar att jag missade det – var för tidig (något som jag ”råkade” ut för i princip hela tiden eftersom jag nog hade ett rätt högt tempo på mina vandringar).
Det hade nog varit bäst att ringa efter transporten som du skrivit för det var lite knepigt att hitta till B & B men det fixade sig, bara man frågar lite. Mycket trevligt ställe.
För kännedom; butiken med friluftsartiklar har stängt.

Drymmen -Bahlmaha (4-5 h, stämmer rätt bra)
Första delen av vandringen (ca halva) är inte så rolig när man går genom skogsområdet men så fort man kommer upp mot Conic Hill är det otroligt vackert. Det är främst denna del som är ”medelsvår” och då främst när man ska nedför. Om det är regnigt kan jag tänka mig att en vandringsstav kan vara bra på denna etapp.

Balmaha – Rowardennan (4-5 h, snarare tre och en halv… )
Ni skriver medelsvår men jag minns den som lätt – och vacker genom olika typer av skog. Hotellet i Rowardennan var helt ok, även om det var en rejäl vattenläcka i matsalens tak på morgonen… Där finns dock inte så mycket mer än just hotellet och den tillhörande puben som dock hade en helt ok chili con carne…

Rowardennan -Inversnaid (4-5 h, det är väl tilltaget)
Ni skriver att vandringen är medelsvår och det stämmer inledningsvis när man går på skogsvägen ovanför Loch Lomond, men eftersom det denna dag regnade rejält blev det trixigt redan innan Inversnaid. Här hade man onekligen behövt en vandringsstav då man ska vada över ett par rejält strömmande bäckar!

Inversnaid – Inverarnan (4-6 h, stämmer bra)
Svår och trixig del, men fin och rolig. Vandringsstav! Maten på Drovers Inn var bättre än sängen och standarden på städningen. Tror nog att det var bättre på de två andra B & B som fanns.

Inverarnan – Crianlarich (5-6 h, nja, 4-6)
Lätt vandring, men jag tycker nog inte att ni ska skriva att Crianlarich är delmålet. Man luras att gå ner till byn och det är inte värt det. Trist ställe. Kanske bättre att skriva att det är en hel etapp ända till Tyndrum.

Crianlarich – Tyndrum (3-4 h, blev 3)
Lätt vandring som stundtals är riktigt vacker med en hel del roliga saker att passera – om man läser på lite i boken och stannar vid de olika skyltarna. Boendet i Tyndrum var bra – trevliga och måna om att allt var ok. Tyndrum i sig var väl inte så kul, mer än butikerna då. Bra mat på Tyndrum Lodge Hotell (tyckte alla fyra i sällskapet den kvällen)

Tyndrum – Inveroran (4-5 h, för mig knappt tre)
Lätt vandring men otroligt vacker!

Inveroran – Kingshouse (5-6 h, nja tre och en halv)
Den första delen innan man kommer upp på Rannoch Moor är lite trist men väl där är det vackert och faktiskt ganska jobbigt även om leden är bra. Det går lite uppför hela tiden förutom sista kilometrarna ner mot hotellet. Kan tänka mig att det kan vara riktigt tufft om det är motvind och regn – nu hade jag sol och nästan ingen vind alls. En av vandringens höjdpunkter. Transporten funkade som den skulle och mitt B & B var bra.

Kingshouse – Kinlochleven (4-6 h, blev 3)
En fantastisk etapp förutom sista tre km nedför mit Kinlochleven på en vanlig väg genom björkskog. Naturen tar andan ur en! Och Devil´s var inte så jobbig, det är ca 30-45 minuter uppför men inte superbrant. Boendet i Kinlochleven ett av de bästa på hela tiden!

Kinlochleven – Fort William (6-8 h, nja 4,5)
Jag skulle nog säga att detta var svår vandring – inte för att det var trixigt utan för att det var rätt rejält uppför första delen och sedan utsatt och ganska långt med lite trötta ben. Men den första delen uppe i dalgången var fantastisk! Den avslutande delen när man är på väg in i skogsområdet är inte lika rolig (ca 2 h kanske). Man har avverkat en hel del och det är ju aldrig så vackert. Delar av skogsvandringen är fin. Eftersom man avverkar en hel del är leden ändrad på slutet, men det är skyltat ordentligt. De sista km in mot Fort William är lite sega. Boendet utmärkt och nära till buss/tåg för hemfärd sedan.

Japp där har ni lite synpunkter – men som sagt – jag är otroligt nöjd med både era boknigar och själva vandringen. Det finns nog stor risk/chans att ni ser mig som vandrare med er fler gånger!

Sommarhälsningar Karin Wennbo
West Highland Way, Milngavie – Fort William, 11 – 19/7 2009

Hej Stefan!

Har nu kommit hem från West Highland Way-vandringen,vill bara tacka för ett proffsigt och bra upplägg,allt fungerade perfekt.

Själva vandringen gav mig kanske inte så mycket som jag tänkt mig,men man måste ju testa nya resmål,däremot hittade jag en ny favoritpub nämligen Droovers Inn, helt i min smak, wirrepinnen framför brasan smakade himmelskt efter 4.5 timmars vandring i spöregn.Något annat som slog mig var att en massör skulle skära guld med täljkniv!Tror det skulle vara en bra affärside att satsa på,såg många stela och vacklande massagetrånande vandrare.

Ha det och lycka till med Vandringarna.

Christer/Borlänge
West Highland Way, 8 nätter, 17 – 25 augusti 2008

Hej Stefan!

Vi åkte till Skottland i augusti och vandrade större delen av WHW. Jag ville bara berätta för dig att allt gått bra och att det var en fantastisk upplevelse! Resan var mycket väl ordnad längs vägen och vi stötte inte på några problem med boende eller dylikt. Vi hade bara regn en dag, och det får väl ses som ren tur!

Tack för en fint ordnad resa! Jag har redan rekommenderat vandra.se till andra vandrare och kommer fortsätta med det. Jag hoppas också att vi får chansen att åka på flera resor med er så småningom!