Sagt om Vandra | Via Podiensis

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Leden var jättebra markerad, hade inte kunnat gå fel. Möten med människor som pekade åt rätt håll när man kom gåendes. Pilgrimerna brydde sig om varandra och kollade att man var okey när man blev trött.

Vandringsresan var toppen på alla sätt och vis. En upplevelse. Naturen, människorna, miljöerna och det historiska vingslaget över det hela. Fortsätter gärna leden nästa år om hälsan får vara med mig.

Standarden på boendena varierade. Le Puy hotell sämst. I övrigt toppen, hjälpsamma, goda frukostar och god standard.

Pia Modigh

Le Puy en Velay – Aumont Aubrac, 5 nätter, 28 aug – 2 sep 2017

Semestern närmade sig och jag hade panik eftersom inget var planerat inför de kommande 4 veckorna. Någon nämnde vandring vilket fick mig att börja googla runt och ganska snabbt hittade jag Vandra.se. Trots att vi inte har någon tidigare erfarenhet av att vandra flera dagar i sträck ville vi prova på detta.

Vandra’s hemsida är fantastiskt bra!!

Jättebra upplägg med att man kan välja antal dagar eller land eller både och.

Eftersom vi har varit i Frankrike ett antal somrar och kan förstå/uttrycka de vanligaste fraserna och har erfarenhet av vädret där så blev det vårt alternativ att leta en vandring i Frankrike. Vi ville åka i Juli och då tror jag att det kan vara för varmt o Spanien eller Portugal.

Jag kontaktade ”Vandra” och fick prata med Emilie och fick en första genomgång hur ”Vandra” arbetar. Jag tror att den infon även finns på hemsidan.

Snabbt som ögat skickade hon över ett ”Programförslag” och sedan följde telefonsamtal och några mail fram och tillbaka. Simsalabim så var resan bokad. Mycket professionellt och kompetent agerande och utförande av ”Vandra”.  Jag bokade flyg och tåg enligt de förslag som jag fick av Emilie.
Att boka tåg i Frankrike var inga problem alls. SNCF’s hemsida är jättebra.

Nedan följer ett antal kommentarer/intryck som kanske kan hjälpa till för de som planerar en vandringsresa.

Dag 1:

Tidig avresa kl 06.30 från Landvetter med direktflyg till Paris. Vi köpte tunnelbanebiljetter på flygplatsen och sedan följde vi Emilies instruktioner om hur vi skulle förflytta oss från flygplatsen Charles De Gaulle (CDG) till tågstationen där vårt tåg skulle avgå till vår slutdestination. Instruktionerna var perfekta och kompletta. Vi har varit i Paris förut och åkt i tunnelbanan så där kände vi oss bekväma med hur vi skulle göra. För de som inte har erfarenhet av den tunnelbanan så kan jag bara säga att den är snabb/effektiv och enkel att hitta i.
Gudskelov så hade vi lång tid mellan ankomsten till CDG och när vårt tåg skulle avgå eftersom vårt flyg blev 2 timmar försenat pga tekniskt fel.
Så det blev en snabb lunch vid tågstationen och sedan 4 timmars tågresa följt av 2 timmars bussresa.
18.50 var vi framme vid ankomstorten och sedan en kort vandring med bagaget till första natten hotell. Efter middagen så gick vi ut med den oerhört detaljerade boken ”Lightfoot Guide to the Via Podensies” för att försöka förstå hur vi skulle tolka/läsa vandringsinformationen i den. Denna bok ingick i vandringspaketet från ”Vandra”. När vi hittade första märket och sedan lärt oss läsa/förstå boken så gick vi och la oss. Ganska möra efter en lång dag.

Dag 2:
En ordentlig frukost på hotellet. Betydligt mer än vad vi hade förväntat oss från ett franskt hotell. Sedan bar vi ner bagaget till receptionen och påbörjade första vandringsdagen (24 km). Vi gick direkt till ett bageri och köpte varsin baguette med skinka och ost att ha med som färdkost ifall vi inte skulle hitta något bra ställe att äta lunch på. Tidigt denna dag så lade vi ner boken ”Lightfoot Guide to the Via Podensies” i ryggsäcken. För det visade sig att vandringsleden som vi skulle följa var väldigt väl utmärkt med de rödvita symboler som vi skulle följa. Endast vi ett tillfälle under de kommande dagarna var vi tvungna att ta fram boken.
När vi kom fram till hotellet på ankomstorten så hade inte bagaget dykt upp. Jag ringde den spanska byrån, vars nummer vi fått från ”Vandra” i vårt material. De har engelskspråkig personal och bistod oss omgående så vi hade vårt bagage på plats efter 45 minuter. Det hade tydligen skett ett missförstånd tidigare under dagen. Resterande dagar var det inga problem alls med bagaget.

Dag 3-5:
Allt går som planerat.

Dag 6:
Vi kom fram till slutmålet Conques, redan vid 15-tiden på dagen. Eftersom vi kom fram så pass tidigt denna dag så hade vi lite mer tid på oss att vandra runt i staden och titta på den.  En speciell stad men den miste lite av sin charm pga alla turister.

Dag 7:
Taxin kom kl 7 på morgonen och sedan började hemresan som slutade kl 21.30 på Landvetter.

Generella kommentarer (som även nämns i tipsen från ”Vandra”):
– Skor, ingångna skor och strumpor.
Om möjligt, tag med ett par extra skor (kanske gummiskor) att kunna växla med ifall du får problem med dina kängor.
– Köp smörgås på morgonen att ta med, du vet inte när du får mat nästa gång.
– Ha några ”energy bars” i ryggsäcken under vandringen varje dag. Ett bra sätt att minska risken för sura miner pga sockerfall.
– Träningsvandra några gånger längre sträckor (15 km), dvs vänj fötterna vid skor och strumpor.
– Fransmännen är inte alls så ovilliga att prata engelska. Om du inte är duktig på franska så inled samtalet med att fråga på franska om de kan prata engelska. Oftast svarar de att de bara kan prata lite engelska men de kan oftast prata tillräckligt mycket för att ni ska kunna utbyta information med varandra. Känslan var också att de var ganska öppna och bjöd på sig själva när man kom som vandrare.
– Fransk frukost: Räkna med att du ibland faktiskt bara får baguette, smör, marmelad och kaffe till frukost.
– Skaffa en Camelback dvs en ryggsäck med vattensäck. Ett jättesmidigt sätt att få i sig vätska även när du går samtidigt.
– Lär dig att tejpa fötter för att förhindra blåsor och skador. Kolla på Youtube. Finns en del filmer som visar hur man gör.
– Tag med fotvårdssaker t.ex nål för att punktera blåsor, desinfektionsmedel, plåster m.m. Mycket enklare att ta med det från Sverige än att behöva leta reda på ett franskt apotek och försöka inhandla detta.

Denna etapp 2 från Aumont-Aubrac till Conques erbjuder fantastiska vyer och miljöer. De olika dagarna erbjöd olika miljöer. Trots att vi tog det lugnt i vår vandring så var vi ganska trötta varje dag när vi kom fram. Så varje dag efter vi kom fram bestod av att göra sig fräsch, leta reda på matställe och äta där för att sedan gå och lägga sig.

Summa summarum:
Vi hade en fantastisk vandringsvecka och som vi kommer att göra om när tillfälle ges inom de närmaste åren. Det kan även tilläggas att vi hade tur med vädret. Det kom endast en 2 minuters regnskur vid ett tillfälle men då var vi precis vid en lada som vi kunde söka skydd i.

P.S
För er som funderar på den spanska delen av pilgrimsleden så kan jag säga att vi hörde från några vandrare som hade erfarenhet av att vandra den på den spanska leden så sa de att den franska delen var mycket trevligare. Den franska delen hade färre folk, är mer kuperad och har mycket finare miljöer. Som någon uttryckte det om den spanska delen: ”Like a highway with lots of people”. Men det kanske passar bra om man är en ensam vandrare och gärna vill komma i samspråk med andra vandrare.