Sagt om Vandra | Via Francigena

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Bourg Saint Pierre – Pont Saint Martin

Det är underbart att gå på välmarkerade leder genom vackert landskap. Ingen gång kändes leden farlig. Det fanns ju också varningar någon gång ifall det skulle legat snö kvar. Jag är nöjd. Underbart att slippa bära. Bara en liten miss, vid sista transporten, till Verres fann vi väskorna stående utanför hotellet. Där hade de nog stått hela dagen.. Boendet var BRA. Och det på La Vrille var som en saga! Vilken mat och vilken vacker omgivning. Jag njöt oavbrutet!
Det var så vackert, alper, betande, pinglande boskap, blommor och forsande vatten.

Ulla Wentzel
Via Francigena, Bourg Saint Pierre – Verres, 25 juni -1 juli 2015

Ingående och tydlig information som var till god hjälp. Fantastisk upplevelse som kommer att följa mig länge. Vi är mycket nöjda med de kontakter vi haft och själva arrangemanget. Vi återkommer, för nu har vi fått smak på ”bagagetransport” 🙂

Annika Nilsson
Via Francigena, Bourg Saint Pierre – Verres, 25 juni – 1 juli 2015

Hej Stefan

Vi hade en mycket trevlig vandring i Italien (dock varm!) och alla boenden fungerade utmärkt. Vingården var fantastisk, särskilt imponerade var vi av de glutenfria alternativrätterna.
Sista dagen hade vi problem med beskrivningen, vilket jag tänkte kunde vara bra att rapportera.

I staden Bard, efter att ha korsat floden, skulle vi leta efter en trappa med en målad pil på väggen. Vi hittade den på bifogad bild och började klättra. Efter en lång och brant stigning (uppskattningsvis över 100 m och ganska ansträngande) med en del pilar (dock inga F) var vi på toppen av höjden, vid en väg som åt ena hållet ledde till en gård och åt det andra nedåt på ”fel” sida om höjden längs en asfalterad väg. Vi testade båda riktningarna men hittade inga fler markeringar. Då stigningen var mycket större än vad som angavs på höjdprofilen tänkte vi att vi missat något, särskilt som vi inte sett några F vid pilarna och det ju fanns fler leder med gul färg. Vi tog oss ned igen samma väg och letade vidare i staden efter andra trappor och pilar men hittade inget som stämde. På väg ut ur staden, nära slottet, stadshuset (tror jag) och en lekpark fanns en skylt om Via Francigena. Den kunde tolkas som att vägen vi var på var en del av leden och att vi kunde följa den. Det stämde dock inte med beskrivningstexten (ingen trappa eller pil), och dessutom ledde vägen till en avspärrning, så vi kunde inte följa den.
Jag tror att det vore bra att förtydliga beskrivningen i den här delen. Kanske har något ändrats? Vi gick fram och tillbaka genom staden och prövade olika alternativ, men gav så småningom upp och tog buss sista biten.

I övrigt är vi som sagt mycket nöjda, liksom med Skottland förra året, och kommer säkert att återkomma någon gång framöver.

Med vänlig hälsning
Ingela
Via Francigena, Bourg Saint Pierre – Pont Saint Martin, 26 juni – 2 juli 2012

Hej

Vi har gått Via Francigena från Bourg Saint Pierre i Schweiz till Pont San Martin i Italien. Alperna är vackra och det var häftigt att se dom förändras från att vara höga och spetsiga till att vara lägre och lite mer runda. Vi har vandrat mycket i Skottland och där blir om man kommer upp några hundra meter kallt, men inte här. Vi har haft sol och ca + 30º under hela vår vandring. Det regnade en kväll under den veckan vi var i Italien. Maten har varit av varierad kvalité. Vi bodde på en vingård. Där fick vi den bästa maten tillagade med gårdens egna råvaror och vi fick deras eget producerade vin till maten.

Spår efter romarna såg vi hela tiden. Vi vandrat längs bevattningskanalerna som romarna anlade en gång i tiden. Vi badade våra varma fötter i det iskalla vattnet, mycket skönt!

Vi har sett en del borgar och små pittoreska byar.

Italienarna pratar helst inte engelska och då kan det bli svårt att göra sig förstådd. Vi fick plocka fram franskakunskaperna från gymnasiet och använda kroppsspråket och då gick det bra. Men hotellpersonalen har varit trevliga och hjälpsamma.

Det som har varit svårast är att få tag på lunch. Vi köpte lunchsmörgåsar från de flesta hotellen. Det fungerade bra. Men det stod i ledbeskrivningen att vi skulle passera byar med gott om matställen. Det gjorde vi, men de byar som ev. kunde ha matställen låg oftast ett antal hundra meter nedanför oss och de byar som passerade igenom var för små för att ha matställen.

Vi är trots en del missöden och värmen, nöjda med resan.

Victoria, Niklas och Maria Eriksson
Via Francigena, etapp 1, Bourg Saint Pierre- Pont San Martin 27 juni – 4 juli 2011

Bourg Saint Pierre – Aosta

Ett mycket bra upplägg med bra distanser att vandra. Möjligtvis kunde jag startat i San de Bernhard och hellre gått en dag till i Aostadalen. Inkvarteringarna var ok med vänligt bemötande personal. På sträckan som avslutades i Aosta var flera av de angivna restaurangerna semesterstängda i september. Jag är mycket nöjd med min vandring och kan rekommendera upplägget.

Annika Bergström,
Via Francigena, Bourg Pierre – Aosta, 10 – 14 september 2015

Hej alla på Vandra. Jag har haft en underbar vandring i Italien. Tack för det fantastiska arrangemanget. Vägbeskrivningarna var super, underbart med de fina hotellen, transporten fungerade perfekt och alla på hotellen var så måna om att vi skulle ha det bra. De lilla hotellet i Aosta får en extra eloge.

Mvh June Lagerström
Via Francigena, Bourg Saint Pierre – Aosta 5 – 10 september 2015

Ojojoj, så vackert o bra upplägg.
Toppenhotell utom möjligen första som var ok men inte mer. Fin service med väskor mellan boendena som fungerade perfekt. Kan bara varmt rekommendera denna vandringsresa.