Sagt om Vandra | Österlenleden

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Ystad – Brösarp

En helt underbar vandring i det allra vackraste vädret och ett sagolikt Österlen. Jag älskar kor med kalvar, får med lamm men det kan vara bra att informera om att du går igenom hagar och ängar med boskap, kan finnas de som inte känner sig bekväma eller till och med rädda. För övrigt ett helt otroligt bra koncept med transport av bagaget till nästa övernattning. De B&B och hotell som vi övernattade på var supertrevliga och jättegoda frukostar. Ejagården och Sjöbacka slog nog rekordet med välkomnade!

Kicki Eriksson

Österlenleden, Ystad – Brösarp, 22 – 28 maj 2017

Jag har tidigare rest med Vandra och denna gång blev det Österlenleden mellan Ystad och Brösarp. Allt har fungerat mycket bra.

Om jag skulle göra om turen skulle jag ta bussen mellan Simrishamn och Kivik – tyvärr är det väldigt mycket asfaltsvandrande på den sträckan. Övriga dagar var helt magiska! Vi uppskattade också att det var så olika karaktär på boendena. Vi mötte bara trevlig personal! Stort tack!

Österlenleden, Ystad – Brösarp, Juli 2016

Hej Stefan,

Vill bara skriva några rader och säga att vi hade en helt fantastisk vandring i år igen, denna gång gick ju turen längs med Österlenleden i mitten av juni. Vilket landskap, man blir lyrisk och vill flytta dit! Vädret var jättefint, det regnade endast första natten vi var i Ystad så vi behövde aldrig packa upp regnkläder osv utan njöt fullt ut.

I början av augusti reser vi till Gran Canaria där vi stannar i tre veckor och har tänkt att göra en del vandringsturer även där.

Ha en fortsatt fin sommar och tack för all hjälp med vår vandring i Skåne.

Bästa hälsningar
Suzanne och Jonas Hagström
Österlenleden, Ystad – Brösarp, 16 – 22 juni 2012

Ystad – Simrishamn

Hej på er!

Förra veckan vandrade jag och Camilla Jansson denna sträcka och nu har jag knåpat ihop en liten film

Klicka här för att få upp videon i ett nytt fönster!

Hälsningar

Michael Lönn
Ystad – Simrishamn , 23-27 maj 2017

Mycket ambitiös information. Lätt att hitta efter instruktionerna, kul med informationen om platser vi vandrade igenom.

Fantastiskt landskap med stor variation. Mestadels lättgånget. Tyckte kanske att dag 2, Kåseberga-Skillinge, var väl lång och även dag 1 var lång med tanke på att det var den dag med mest kuperad terräng. Vi är förstås inga ungdomar längre, närmar oss 70…

Jättebra att ni kunde hjälpa till med mat i Skillinge. Fantastiskt gulliga och omtänksamma människor på alla våra boende och Linda på Maritim Krog o Hotell gjorde verkligen allt för att lösa det problem som hade uppstått.

Vandringen gav mersmak. En önskan till den som lagt Österlenleden, och även andra leder, vilket vi utgår ifrån inte är ”Vandra”, att man på leden skriver ut vilka platser man passerar. På samma sätt som man som bilist kan se vart man kommer vore det trevligt att som vandrare också göra det. Leden kan ju passsera alldeles nära men inte igenom en ort.

Birgitta Palm, Österlenleden, Ystad – Simrishamn 2-6 maj 2016

Hej Birgitta!

Så roligt att vandringen gav mersmak! Precis som du skriver är det inte vi på Vandra som har lagt leden men vi tycker idén om utökad information om platser som passeras är bra. Vi kommer därför att vidarebefordra dina tankar till om de som ansvarar för Skåneleden.

Varma hälsningar

Lotta

Vacker men tuff vandring dag två med den långa sträckan i sand. Vi är vältränade och vana vid att gå men fick lite problem med hälsena och blåsor.  Väldigt svårt att upptäcka stigarna och att ta sig fram bitvis. Rekommenderar ingen att gå i kortbyxor. Gott om brännässlor och de giftiga jättelokorna Ha rejäla kängor för underlagen varierar.

Trevliga övernattningsställen! Vänligt och personligt bemötande!

Iréne Nordahl
Österlenleden, Ystad till Simrishamn, 21 – 25 juni 2015

Hej Stefan!

Vill tacka för en helt underbar Österlenvandring som vi genomförde 15-19/5. Två dagar med stålande sol och en dag med regn och blåst. Precis som det ska vara. Lite av varje.
Det var en helt perfekt vandring, med bra blandning av strand, kullar, ängar, backar, sevärdheter.

Lite mer krävande ibland, men för det mesta lättvandrat. Österlen visade sig från sin absolut vackraste sida med gullvivor, mandelblom, rapsfält och äppelblom. Övernattningarna var också mycket trevliga, där våra värdar gjorde allt för att vi skulle få bästa servicen. En bra blandning av pittoreska ställen.

Nu önskar vi bara att Ni ska arrangera nya resmål inom Sverige. Vandra är bästa sättet att turista på.

Varma hälsningar från
Marianne & Marianne
Glada smålänningar.
Österlenleden, Ystad-Simrishamn, 15-19/5 2014

Hej Stefan!

Här kommer en liten utvärdering från vår resa – bättre sent än aldrig J

För det första är vi överväldigade av Sveriges vackra natur – wow vilket fantastiskt land vi bor i!

Jag och min pojkvän gjorde i somras (juli) vår första vandring via er – och de dagar vi fick uppleva är ett minne för livet! Vi gick sträckan Ystad- Simrishamn vilket var en perfekt sträcka för oss halvvana motionärer. Det var garanterat några av sommarens varmaste dagar vi hade lyckats att pricka in – och även fast det ibland fick svetten att lacka lite extra så kan jag lova att dela en vinare på kvällen efter avklarad vandring i någon liten fiskeby eller på en folktom kvällssandstrand slår alla dessa ”All inclusive på Mallorca” med hästlängder. Alla boenden längs denna sträcka var fantastiska, likaså värdparen i de mindre byarna. Nu när oktober har kommit till Linköping drömmer vi oss tillbaka, och har redan börjat fundera på vilken led vi skall ta oss ann nästa sommar. Tack för ett fantastiskt arrangemang! Hatten av!

Hälsningar Malin & Emanuel
Österlenleden, Ystad – Simrishamn, 18 – 22/7 2013

Varma hälsningar från
Marianne & Marianne
Glada smålänningar.
Österlenleden, Ystad-Simrishamn, 15-19/5 2014

Simrishamn – Brösarp

Hej,

Vi har nyss kommit hem från vår vandringsresa på Österlen. Vi vill bara tala om att vi är jättenöjda med resan! Allting perfekt arrangerat, bra boenden, smidigt med transport av bagage och väldigt bra ledbeskrivningar hjälpte till att göra resan väldigt lyckad. Vi kommer med all säkerhet återkomma till vandra.se nästa gång vi ska åka på vandringsresa. Tack för riktigt bra arrangemang!

Mvh
Emma Göthberg och Ylva Starbrink

Österlenleden, 3 nätter, Simrishamn – Brösarp, 18-21 augusti 2016

Hej!

Det var en jättefin vandring jag och min väninna gjorde under midsommarhelgen, Simrishamn till Brösarp.

De boenden vi hade var utmärkta! I Simrishamn var vi tvungna att byta rum p g a att vi fick rum mot bakgården och med utblåset från köksventilationen precis utanför. Men då det var få gäster så fick vi till slut ett bra rum.
Agda Lund var helt fantastiskt och Brösarps gästgiveri var också fint.
Vi uppskattade denna vandring och arrangemangen med boende och bagagetransport och kommer med största sannolikhet även att göra en vandring även nästa sommar.

Med vänlig hälsning
Ann-Cristin Wahlström
Vandra i Sverige, Österlenleden, Simrishamn – Brösarp, 22 – 23/6 2013

Hej Stefan,

Nu har vi haft underbara dagar på Österlen. Allt flöt prefekt.. även vädret flöt…blött.
Men vi älskade plastfickorna som gjorde att vi alltid hade kartor och beskrivning till hands oavsett väder.
Det stod någonstans att du gärna ville att vi hörde av oss när vi kommit hem.
Det var bara en sak som var mindre lyckad och det var hur matsäcken-lunchen från Kivik Strand var förpackad.
När man vandrar och har ryggsäck fungerar det inte med pasta med lite rinnande pesto i en frigolitförpackning med plastfolie lindat runt. Vi fick hälla över våra portioner i plastpåsar och knyta igen. Förpackningarna lämnade vi.
Vi berättade det inte för personalen, eftersom hon som jobbade verkade lite osäker på det mesta, utan bestämde att vi skulle ta det genom dig istället.
Personalen i Brösarp var otroligt vänliga och hjälpsamma med allt! De fick oss att känna oss lite som VIP, var lite imponerade över att vi vandrade tror vi.
När vi frågade vad vi kunde göra nästa dag i Brösarp medan vi väntade på att bussen skulle åka senare på eftermiddagen lovade dom oss spontant att packa matsäck från frukostbuffén så att vi kunde ta med oss på våra sista äventyr runt Brösarp, utan voucher! Baggaget låstes in i vinkällaren tills vi skulle åka. Originellt bagagerum…
Simrishamn var också toppen! Vääääldigt god frukost.

Tack för hjälpen med att genomföra vår vandring!
/Lotta
Vandra i Sverige, Österlenleden, Simrishamn – Brösarp, 18 – 21 juli 2012

Simrishamn – Kuskahusen med guldkant

Hej!

Vill bara höra av mig och tacka för en härlig vandring i helgen (Simrishamn-Kuskahusen med guldkant). Trots frukostfadäsen och ”jourtelefonpanik” så har vi haft en fantastisk helg, ni gjorde det absolut bästa med situationen och vi kommer att minnas allt med ett stort leende och mycket varma minnen.
Vill ni ha min feedback och mina tankar så känner jag följande:
Försök att få Kuskahusen att rucka på sin spikade ”grill”buffé den var inte svår att fixa i efterskott om några vandrare är sena eller vill vila/duscha före maten, synd att behöva stressa. Även om vi inte hade blivit försenade på morgonen är kl. 18.30 tight. Guldkant är väl att få njuta hela vägen?
Möjligheten att få skjuts hela vägen till Simrishamn och bilen med all sin packning är guld värd, försök få med det i paketet.
Det var våra tankar, kanske kan ni ha nyttan av dem.

För övrigt har jag facebookat och bloggat positivt om upplevelsen och kommer att rekommendera alla jag känner att prova ert härliga upplägg och det underbara Österlen.

Tack och hej!

Vänlig hälsning

Bengt & Catharina Svenningsson
Vandra i Sverige, Österlenleden med guldkant, Simrishamn – Kuskahusen, 18 – 21/6 2015

Hej Stefan

Nu har vi vandrat vårt Österlen med guldkant och har bilen styrd mot våra hemorter.

Det var vår första vandring någonsin och vi är lätt stela i benen:-) Gången liknar nu mer en lätt föråldrad gnu än en pigg ung hind men Gud så nöjda vi är!
Miljön har varit fantastisk och beskrivningarna mycket bra, nu till boende och mat:

Fem vandringastavar av fem möjliga! Vi kommer aldrig glömma den ingefärsgravade laxen på Maritim, trerättersmenyn på Vitemölla och frukosten på Kuskahusen.
Känslan av lugn, lyx och vänligt bemötande tar vi med oss och delar vidare till familj, vänner och bekanta.

Sist men inte minst:
Vi vill tacka dig för hela arrangemanget!
Tack vare detta har vi beslutat att fortsätta med vandringar, och vi kommer att återkomma till Dig.

Ha en trevlig sommar!
Daniella och Rebecca
Vandra i Sverige, Österlenleden med guldkant, Simrishamn – Kuskahusen, 20 – 23/7 2013