Sagt om Vandra | Hadrian´s Wall Path | Newcastle – Bowness

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Svært fornøyd med alle bosteder og baggasjetransport og mat. Alltid hjelpsomme vertskap og flotte rom. Da vi ankom Wylam, var vi gjennomvåte etter 5 timers regn. Men David klarte å tørke alle klær, sko og sekker i løpet av natta! En spesiell opplevelse var også Oakwood Park Hotell, flott atmosfære og meget god og billig mat.

Nils Henrik Olsen & Astrid Julie Östby

Hadrians Wall Path, Newcastle – Bowness-on-Solway, 4-14 juni 2017

Efter att ha vandrat den sista etappen, blivit bjuden på kaffe och blåbärskaka på Wallsends Guesthouse, samt duschat, bytt kläder och sjunkit ner i den mjukaste skinnfåtöljen på mitt boende , omgiven av tre vänliga hundar så vill jag bara med dessa rader uttrycka mina tankar om vandringen.

Det spekuleras i guideböcker huruvida man ska starta vandringen i öst eller väst.

På något vis känns det som det rätta att vandringen startar i Newcastle och slutar i Bowness. Svårt att säga varför, men kanske att stillheten och lugnet i den lilla byn bättre matchar en vecka med intryck.

En bra vandring med många vackra vyer. Kanske den sista dagens vandring inte riktigt kunde stå upp mot de sex tidigare dagarna. Tyvärr var ju en del av vandringen bredvid floden Eden i Carlisle omdirigerad till de centrala delarna av Carlisle. Men vädrets makter är ju starka och de går inte att styra.

Jag är väl medveten om att tillgängligheten till boenden styr etappernas utformning. Men en liten varning vill jag ge för boende i Brampton och sättet att ta sig till byn. Jag gick från leden ner till byn. Vägarna är smala och de situationer som två bilar möttes samtidigt som jag fanns där var inte så trevliga. Om möten då skedde i en kurva blev situationen inte bättre. Jag kände mig lite utsatt. Så för den som skall gå till Brampton kan det vara bra att ha detta i åtanke. Sedan var byn,boendet och diverse matställen mycket trevliga. Jag tog ändå beslutet att ta taxi tillbaka till leden morgonen efter.

På det hela taget en vacker vandring, lätt att följa leden, några branta uppförsbackar under dag 3 och 4, var försiktig vid branta nedförsbackar, jättebra  boenden och många trevliga möten.

Hälsningar Peter Nolinge Juli 2016,

Hadrians Wall Path, 8 nätter

Mycket bra och detaljerad information där det mesta är på pricken! Det enda som inte riktigt stämde var varningen för tidvatten över väg då vi närmade oss Bowness on Solway. Det var heltorrt – även vid flod – och enligt uppgift från lokalbefolkning är det ovanligt att vägen står under vatten. Vidare att buss från B inte går på söndagar.

Tack Vandra – jag kommer igen!

Lars Samuelsson, Hadrians Wall Path, 11-20 sep 2015

Jeg er meget fornøyd med reisen til Hadrians Wall, og kommer til å anbefale Vandra til andre. Jeg kommer til å bruke dere hvis lignenede reiser i fremtiden. Raske svar, detaljert, god informasjon. Detaljert, god kunnskap om reisemålet. Fikk alt vi behøvde, klar for tur. Alt gikk som planlagt, en flott vandrereise og opplevelse, meget fornøyd. Alle rom stod klar som bestilt, hjelpsom og hyggelig betjening.

Mette Boee Groette
Hadrians Wall, England – 8 nätter, 14-22 maj 2015

Hej!

I går kom vi hem efter en fantastisk vandring längs Hadrian’s Wall Path. Vi har haft härliga och varma dagar längs leden och har faktiskt inte behövt använda regnkläder alls under själva vandringen. Det regnade någon kväll och någon natt, men det störde knappast oss. Leden är verkligen väl underhållen och tydligt markerad. Imponerande.

Precis som förra gången vi bokade med er har allt fungerat mycket bra med boende och bagagetransport. Boendet har verkligen hållit hög kvalitet. Det enda vi kunde önskat hade varit ett rum med badrum en suite sista natten i Bowness-on-Solway, men nu blev det inte så. De B&B som verkligen stack ut på ett positivt sätt var Mingary Barn i Humshaugh, Willowford Farm i Gilsland, Oakwood Park Hotel i Brampton och Number Thirty One i Carlisle. Sinsemellan ganska olika på flera sätt men alla mycket bra ställen att bo på. Vi uppskattar ställen med personlighet och det tyckte vi att dessa hade. Naturligtvis är bemötandet viktigt också, och här kände vi oss sannerligen välkomna och väl omhändertagna.

Med detta sagt har vi några synpunkter. I vårt program fanns det nämligen viss information som var inaktuell eller helt enkelt felaktig:

Wormald House: Här saknades det en siffra i telefonnumret som ställde till det en aning för oss när vi stod ute på leden utan wifi och behövde komma i kontakt med våra värdar. Numret ska vara 01661 852 529. Middag på puben The Fox and Hounds är inte längre aktuellt, men vi blev skjutsade till och hämtade från en mycket trevlig restaurang i grannbyn Ovington: Winships. Rekommenderas!

Willowford Farm: Telefonnumret i vårt program var helt bort i tok. Rätt siffror ska vara 016977 47962. I programmet står dessutom att Lauren lagar en underbar middag och att en sådan var förbokad för oss. Lauren lagar säkert fantastisk mat men sedan en tid tillbaka serverar de inte middag så någon sådan kunde knappast vara förbokad. Liam skjutsade oss till puben och sedan fick vi en skön promenad hem. Hade vi velat hade vi blivit hämtade. Hur som helst var Liam lite fundersam över att vi hade fått inaktuell information eftersom han var mån om att Macs Adventure skulle förmedla aktuella uppgifter.

Oakwood Park Hotel: Här hade vi hoppats äta middag men den möjligheten finns inte på söndagar. Vår värdinna Wendy bokade bord åt oss på en trevlig pub strax söder om Brampton och bokade även en taxi som tog oss dit och tillbaka. Wendy körde oss tillbaka till Newtown på morgonen där vi åter anslöt till leden, eftersom vägen mellan Brampton och Newtown är ganska hårt trafikerad och inte lämplig för fotgängare.

Number Thirty One: Vägbeskrivningen från leden och fram till vårt B&B stämde utmärkt med ett undantag – det finns ingen skylt som säger att vägen man ska ta heter Catholic Lane, så stryk gärna den delen.

Den här typen av vandring är verkligen ett härligt sätt att uppleva nya områden. Vi lär göra fler. Tack!

Bästa hälsningar

Göran & Martina Mellin
Hadrian’s Wall Path, Newcastle – Bowness, 8 – 16/7 2014

Hej Stefan

Vores vandretur langs Hadrians mur er gået rigtig godt. Alle de reserverede overnatningssteder fungerede perfekt.
Bagagen var fremme, når vi ankom til overnatningsstedet på hele turen.
Vejret var også med os. Heldigt det ikke var så varmt de første dage. Muren og landskabet var en fantastisk oplevelse.
I Twice Brewed Inn var der toilet og bad på gangen. Det havde vi ikke ventet; men det gik da.
På Willowford Farm, hvor vi havde hviledag, var der rigtig dejligt. Værtsparret havde for ikke så længe siden fået barn, så de kunne ikke servere aftensmad; men vi blev kørt til Samson Inn i byen, og vi spiste rigtig godt der.
Oakwood Park Hotel var et dejligt sted at overnatte; men vi opdagede da vi tog alternativ 2 og gik fra Newtown til hotellet, at der ikke er 2,5 km som du skrev men 2,5 mile, og det er lidt langt at gå ad en trafikeret landevej. Til gengæld blev vi næste dag kørt tilbage til Newtown uden beregning.
Både Howard Lodge Guest House og The Old Rectory var rigtig gode steder.
Fra The Old Rectory tog vi til Carlisle med taxa(vi var 6 personer, som alle skulle til stationen). Det var kun lidt dyrere end med bus, og vi slap for at gå med kufferter fra busstation til togst??¬ation. Toget fra Carlisle tog vi hele vejen til Manchester lufthavn, så vi slap for at slæbe bagage i Manchester city.

Med venlig hilsen

Ellen og Ivan
Hadrian´s Wall Path, Newcastle – Bowness-on-Solway, 1 – 9/7 2013

Sammanfattningsvis – allt funkade utmärkt! Vi kände oss hela tiden trygga med kartan, guideboken, förslagen på packning och planering och allt annat som ingick i paketet. Allt funkade så väl som vi hoppats och vi hade en fantastiskt rolig, spännande, lagom utmanande, social och vacker semester. Transport av bagage liksom boende var utmärkt. Bra att veta för allergiker: på några av de bed’n’breakfast vi bodde på fanns det hundar, dock inget problem för oss. Rekommenderar denna tur till alla!

Dag 1: Ankomst till Newcastle – helt OK övernattning, inget märkvärdigt.
Dag 2: Newcastle – Heddon, 21 km – roligt att gå genom Newcastle, och sen vackert längs floden. Trötta fötter efter mkt asfalt och det var underbart att komma fram till det första b’nb:t! God mat på the Fox and hounds och mkt trevlig landlady! Missa inte efterrätten Eton mess om du gillar desserter.
Dag 3: Heddon – Chollerford, 29 km – längsta sträckan och eftersom det regnat massvis veckorna innan vår tur var dikena leriga. Blåsor på fötterna var bara förnamnet efter denna sträcka (följ Stefans råd om plåstring, rena strumpor etc!), det var varmt och vi hade lite för lite vatten med oss och den enda puben på vägen var stängd, men ändå en härlig dag. En öl på hotellet i Chollerford innan vi hämtades av värden för b’n’b:t. Mycket mysigt boende, igen!
Dag 4: Chollerford – Once Brewed, 18 km – Vackraste och fysiskt den tuffaste dagen, gick en lång sträcka längs muren och utsikten var fantastisk. Vidsträckta kullar, massor av får. En del branta trappor upp och ned. Framme på Saughy Rigg farm var det ganska mycket folk och god middag.
Dag 5: Once Brewed – Gilsland, 16 km – Ngt mindre kuperat och en ganska lagom lång tur. Övernattning på Brookside villa var mycket mysigt: fint rum, god mat, trevlig service. Gilsland är en pytteby och det mesta var stängt när vi var där, men Brookside villa hade allt man kunde önska.
Dag 6: Gilsland – Brampton, 13 km – Första lilla staden på länge, så här blev det några pubbesök. Oval house innebar helt OK övernattning men inte mer.
Dag 7: Brampton – Carlisle, 18 km – Vi tog taxi till Newtown från Brampton, funkade bra precis som beskrivet. Det blev mycket vandring i kohagar denna dag. Vi kom fram vid 14 och i Carlisle åt vi god pizza. Underbart boende i fint viktorianskt hus, galet blommigt rum och mycket vänlig värdinna.
Dag 8: Carlisle – Bowness, 22 km – fantastisk natur sista biten på turen! Första regndagen på hela resan, även om det varnats för regn hela veckan. Vi stannade till och torkade på en liten pub, mycket stärkande! Underbart att komma fram i lilla Bowness-on-Solway, boendet var mycket trevligt och middagen på byns enda pub var god med fantastiska lamb racks från lokal gård, så många att de knappt fick plats på tallriken!

Tove
Hadrians Wall Path, 4 – 11/7 2012

Hej Stefan Krantz

Det var en fantastiskt välorganiserad resa, Du skall ha all heder av arrangemanget. Vi som har gått är 4 gubbar alla födda 47 egna företagare och bortskämda som…!
Jag vill dock påtala en småsak, som är obetydlig, det är inte ens fel från din sida, för det fanns inga, men på kartan till Jesmond Hotel åker man till Jesmond Metro och i dagsbeskrivningen står West Jesmond Metro. Vi klev av på West kunde inte hitta enligt kartan och frågade oss fram.

Men som sagt all heder åt ett perfekt arrangemang.

Med vänlig hälsning

Jerk
Hadrian´s Wall Path, Newcastle – Bowness , 9 – 17/6 2010

Hej Stefan!

Vi er nu kommet hjem fra vores vandring ved Hadrians Mur. Og har fået pakket ud og ladet alle indtrykkene sætte sig fast.
Først og fremmest var det en fantastisk vandring. Smuk, spændende og tilpas udfordrende.
Ud over vores problem med overnatningerne, som vores deltagere tog med godt humør, var der kun en ting der ikke fungerede helt efter planen. Det var afhentningen i Newcastle airport. De kom først efter 1½ time.
Alt andet var helt som det skulle være. Baggagetransport fungerede perfekt og afhentning i Carlisle var helt som det skulle være.
Så alt i alt vil jeg/vi gerne sige tak for hjælpen til en dejlig vandre oplevelse.

Med venlig hilsen

Birgit Thomsen
Hadrian’s Wall Path, 20 personer, Newcastle – Bowness-on-Solway, 30/7 – 7/8, 2009

Hej Stefan!

Nu är vi fyra hemma igen efter en underbar vecka i England med sol hela tiden förutom fem minuter. Allt har funkat jättebra, från transport av bagage till boende. Du ville höra lite hur det var under resan och här kommer några kommentarer från oss.

Vi valde Hadrianus mur efter att tidigare ha tänkt oss El Camino. När vi hörde av många vandrare därifrån att det var så kommersiellt längs den vägen och att det var så mycket folk valde vi Hadrianus mur i England. Det ångrar vi inte alls. Vi har fått gå i vår takt utan att behöva trängas. Många trevliga människor efter leden, mest yngre, vi var faktiskt äldst av dem som gick hela leden samtidigt.

Metrosystemet i Newcastle var fantastiskt. Lätt att förstå sig på systemet. Däremot hade vi lite problem med finorienteringen till vårt boende. Men det löste sig förstås när man frågade sig fram.

De olika boendeformerna var alla bra och varierande. Ibland B & B med rosiga tekoppar och ibland värdshus i miniformat. En överraskning var att det var så lite byar efter vägen, trots att vi tittat på kartor så hade vi inte mentalt förstått det. Vi gjorde så att vi beställde Packed lunch överallt i mitten av vandringen, bra priser och så var man helt oberoende av om det fanns affärer eller pubar efter vägen. Det blev en bonus att slå sig ner på ett sådant ställe och ta något att dricka.

Willowford Farm låg direkt på muren, så att säga. Middagspriset är dock höjt till 18 pund och det fanns ingen möjlighet för en vegetarian att äta där så vi gick ner till byn och åt. Tre rätter är inget för en vandrare tyckte vi, det räcker med mat och efterrätt.

Centurion Inn var mycket trevligt med sin genuina atmosfär. Eld i brasan trots augusti, mycket mysigt och god mat.

Langleigh Guest House var lite svårare att hitta till pga. vägarbeten runt floden Eden. Vi kom en helt annan väg än den tänkta. Men samma sak igen, det är bara att fråga någon. I England är det lätt, där talar ju alla engelska:-)

Sista dagen var mycket speciell. Landskapet förändrades dramatiskt efter att ha varit mycket kuperat i mitten av leden. På slutet var det som att byta land. Magert, låglänt och helt andra växter och hus. Solfärgade tegelhus från medeltiden i byarna. Underbara! The old Rectory som slutstation bredvid kyrkan i byn var en oas med en trädgård som ägarna håller på att restaurera. England är verkligen trädgårdarnas land, såväl offentligt som vid privathus.

I Bowness-on-Solway får man inte missa ledens slutpunkt. En oansenlig liten pil på höger sida i början av byn pekar mot höger, mot slutpunkten vid fjärden, där finns slutstationen för leden uppbyggd och där finns den sista stämpeln för vandringen. Ett måste när man gått från östkusten till västkusten!

Det man tar med sig från vandringen är storslagenheten hos muren samt det storslagna landskapet. Att det finns så många gamla hus bevarade var något nytt för mig som mest sett London och andra delar av England. Vi som gick leden rekommenderar alla att göra som vi.

Agneta och Ingvar Björk, Österfärnebo och Gertrud och Olle Lindrot, Hedesunda
Hadrian’s Wall Path, Newcastle – Bowness-on-Solway, 1 – 9/8, 2009

Hej!

Vi har nu kommit tillbaka från vår vandring längs Hadrianus mur och vill tacka för alla trevliga bokningar du gjort åt oss. Vi har haft en härlig vandring, med omväxlande väder, och våra övernattningar var mycket bra med trevliga människor – och vilka frukostar.

Det kan vara bra att veta att det inte var alldeles självklart att alla matställen var öppna, t.ex var varken The Centurion Inn eller The Stag Inn öppna när vi kom (under öppettiden) Värdinnan på Low Rigg räddade oss med improviserad kvällsmat en dag och några påsar chips och ett par frukter från tidigare matsäck fick oss att orka fram till Carlisle vid andra tillfället.

Men om fler ska gå kan det vara bra att rekommendera lite extra säkerhetsproviant.
Ironsign serverar inte heller mat längre, men det visste vi eftersom vi varit i kontakt med dem för att beställa maten.

Men vandringen har som sagt varit väldigt härlig och vi känner oss stärkta till kropp och själ. Vi kanske återkommer med andra vandringar vid senare tillfällen.