Sagt om Vandra | Great Glen Way

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Alla boenden var bra, dock lite ojämn standard. Vissa boenden är vi extra nöjda med!
Vi hade lite svårt att förstå kartorna som stod i programmet. Särskilt svårt hade vi att förstå den till boendet i Fort William. Vi tyckte det var lättare att läsa den stora kartan över Great Glen Way som vi fått. Vi har haft en fantastisk resa och att boka via Vandra har både varit smidigt och tryggt då de var vår första vandringsresa. Vi blev absolut sugna på att vandra mer!

Malin Holmér,
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 20 – 30 aug 2015

Vill verkligen rekommendera de högre vägvalen som gick att göra vid två tillfällen under vandringen.
Rest med Vandra två gånger tidigare och blir lika förvånad varje gång över den utmärkta logistiken. Jag lovar att återkomma.

Agneta Johansson, Great Glen Way, 10 – 20 juli 2015

Hej!

Jag hade noterat att ni på Vandra var intresserade av återkoppling på den vandringsresa till Skottland som vi kom hem ifrån för en dryg vecka sedan så här kommer några reflektioner.

Rent allmänt är vi mycket nöjda. Allt fungerade väl och Skottland var precis så fantastiskt som vi hade hoppats. Jag hade aldrig vandrat där tidigare men Great Glen Way motsvarade sannerligen förväntningarna. Vi får nog dessutom säga att vi hade tur med vädret. Bortsett från rejält regn när vi startade i Fort William var det perfekt vandringsväder med en del sol och bra temperatur.

De B&B vi var bokade på höll generellt hög klass. Fyra av de sju boendena förtjänar högsta betyg: Guisachan House i Fort William, Glen Albyn Lodge i Invergarry, Bracarina House i Invermoriston och Tramps i Drumnadrochit. B&B är ett suveränt sätt att bo på när man gör en sådan här resa och när man får värdar som på dessa fyra ställen kan man inte vara annat än nöjd. Övriga tre övernattningar var helt OK men lyckades inte riktigt lika bra.

Informationen vi fick från Vandra var bra och resplanen innehöll det vi behövde veta dag för dag. Den längd på etapperna som anges stämde inte alltid med de uppgifter vi fick från vår GPS. I vissa fall berodde det säkert på att vårt boende inte låg precis vid leden. Vad gäller programmet för lördagen när vi tog oss till Invergarry fanns det ett par tveksamheter i resplanen. Där stod att The Eagle Inn skulle ligga vid Laggan Swing Bridge, men eftersom den låg i South Laggan så missade vi den. Vägbeskrivningen till Glen Albyn Lodge stämde tyvärr inte alls och vår genomtrevliga värd Dennis kom och hämtade oss när vi ringde för att försäkra oss om att vi var på rätt väg vilket det visade sig att vi inte var. När jag översatte den beskrivning vi hade fått kände han inte igen sig i den.

Vi flög till Edinburgh med Norwegian och var inne i stan och vände innan vi tog buss via Glasgow till Fort William. När vi satt på bussen funderade vi på om man kan ta sig direkt till Glasgow från flygplatsen. Det hade sparat tid och vi kunde kanske kommit lite tidigare till Fort William. På vägen hem tog vi morgonflyget från Inverness till Gatwick och därifrån Norwegian till Arlanda. Det blev en tidig start men funkade mycket bra. Vår värd var omtänksam och ordnade frukost för oss att ta med och beställde en taxi vilket kostade oss ca £20. Helt klart värt att lägga några extra pund på taxi för att slippa ta oss till flygbussen i arla morgonstund.
Bagagetransporten fungerade mycket bra. Kändes lyxigt att komma fram och se väskorna stå och vänta.

Vi är som sagt synnerligen belåtna med vår resa.

Bästa hälsningar
Göran Mellin & Martina Lorentsson
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 26 juli – 2 augusti 2012

Hej,

Tack för goda råd och tips inför vandringen, helt ovärderliga för en nybörjare som jag! Vandringen gick genom fantastiskt vacker och varierad natur med många fina utsiktspunkter – en upplevelse som kommer att leva kvar länge, länge… Hade hyfsad tur med vädret också, både regnkläder och solkrämen fick tas fram men inget heldagsregn som tur var.

Allt det praktiska var otroligt välorganiserat, inbokade övernattningar och bagagetransport fungerade perfekt – bara att koncentrera sig på vandringen, härligt! Fina rum med sköna sängar på alla B&B – kändes extra bra för en trött vandrare. Bästa utsikten Guisachan House i Fort William och Bacarina House i Invermoriston, bästa frukosten på Distant Hill i Spean Bridge (man får absolut inte missa blåbärspannkakorna!) och Glen Albyn Lodge i Invergarry, lyxigaste badrummet The Tramps i Drumnardrochit. Överallt otroligt vänligt bemötande som gjorde intryck.

Den extra vandringen från Gairlochy till övernattningen i Spean Bridge är värd mödan tack vare fina vyer hela vägen mot bergen (med lite snö på), men man får se upp för trafiken som inte tar hänsyn till fotgängare! Vandringsalternativet Invergarry link från Laggan till Aberchalder kan du gärna rekommendera: fin skog och utsiktspunkt över Invergarry slottsruin. Skulle gärna stannat en extranatt i Drumnadrochit för att hinna titta närmare på Urquhart Castle och Loch Ness centret.

Tack för råd och bokningar av extranätter i Inverness, Glasgow och Edinburgh. Holiday Inn låg verkligen centralt, bra standard till ett väldigt bra pris. Alla tre städerna är värda ett stopp, men blev särskilt förtjust i Glasgow.

Har tidigare rest i högländerna och visste hur vackert det är, men att vandra var en mycket starkare upplevelse. Jag återkommer utan tvekan för fler vandringar i det härliga Skottland!

Kerstin
Great Glen, Fort William – Inverness, 18-24 juni 2012

Hej Stefan!

Vill tacka för ett jättefint arrangemang som vi nu har kommit hem från.
Allting fungerade perfekt. Bra boende och enastående värdar.
Ett par saker kanske kan ändras i prospektet som i övrigt är jättebra.
Invergarry: Glen Albyn Lodge syns inte från bensinstationen utan man
måste gå ca 1/2 km ytterligare efter den hårt trafikerade vägen innan
man kommer fram. Det är nog bättre att gå vidare efter leden ut ur byn
och ta av ner mot stället, ca 200 m, där Dennis hängt upp röd/vita snitslar.
Invermorriston: Vi missuppfattade instruktionen och letade Craik na
Dav efter vägen i samhället. Jag skulle vilja trycka på att man
fortsätter LEDEN uppför backen för att hitta stället.
Jag tycker inte att det finns skäl att rekommendera Hotell Central i
Edinburgh.
Rummet var slitet och trasigt och frukostbuffen fick vi betala själva.

Återigen tack för en trevlig semester hälsar Lars Falkeström
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 8 – 14 maj 2012

Hej!

ville bara tacka för hjälpen med Great Glen Way i juli. Vi hade en underbar vandring, bekvämt och soligt med bara 2 tim regn på en vecka. Vackert!! Avslutade med en resa från Inverness till Orkney, det skall man inte missa! Även där finns det fina vandringar.

Tack återigen för perfekt hjälp!
Sigyn och Göran
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 8 – 20 juli, 2011

Hej Stefan!

Vi, fyra av dina resenärer, har just återupplivat trevliga minnen från vår
vandring i Skottland denna sommar. Arrangemanget fungerade alldeles utmärkt med väsktranspoter,
boende, information och din reselitteratur. Alla B&B var mycket bra, framförallt Dalcomera och The Tramps.
Stryk dock hotellet i Edinburg Tailors Hall från din rekomendationslista,
rummen var nergågna och sunkiga.

Vi återkommer gärna för nya vandringsäventyr.

Hälsningar från fyra nöjda Knivstavandrare
Gunnel och Leif Fredriksson
Ma och Bosse Engdahl
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 26 juni – 4 juli, 2011

Hej Stefan!

Så var vi hemma igen, efter en skön vecka.

Får tacka för hjälpen med bokning och planering, allt gick mycket bra och de B & B vi bokats in på var alla till belåtenhet. Speciellt sista dagens B & B i Inverness (7 Ness Bank) tackar vi för att den låg så nära målet, vi var rätt slut i benen…

Det enda som inte gick enligt plan var boendet på Glen Albyn Logde i Invergarry, där en hastigt insjuknad gäst gjort att stället blivit överbokat. Dennis såg dock till att boka om oss till ett annat boende hos en liten dam i närheten och han såg även till att fixa bagaget så det trots ändringen funkade med transporten.

En anmärkning när det gäller vägbeskrivningen från Gairlochy till Spean Bridge och Distant Hills: jag kan inte rekommendera någon att gå från Gairlochy. Vägen ner till Commando Memorial är ganska smal och även om trafiken är förhållandevis gles så mötte vi ganska mycket tung trafik som inte körde speciellt sakta heller. Från Commando Memorial går mycket riktigt en (natur)-stig men det är en omväg på drygt två miles. Bättre då följa gångbanan som leder rakt in i Spean Bridge (tror att det var den som faktiskt menades). Jag kan för övrigt varmt rekommendera Distant Hills, ett av de bästa B & B vi bodde på.

Än en gång, tack för hjälpen. Kommer med glädje att rekommendera Vandra till vänner och bekanta och blir det aktuellt med fler resor för vår del lovar jag återkomma!

Mvh
Magnus
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 5 – 12 juli 2011.

Hej Stefan!

Nu är vi hemma igen var och en hos sig och lovorden över hur trevligt vi hade strömmar in från alla håll. Sammanfattat är vi alltså väldigt nöjda med vår skottlandsvandring. Allt har fungerat till belåtenhet, vänliga människor, bra mat, lättvandrat som du beskrev det men också lite tuffare näst sista dagen.
George ordnade också att vi fick egen transfer från och till flygplatsen, och dessutom ett jättefint besök i destilleriet Glenmorangie, toppen, ”vicken go´ gubbe” !!!

Återigen – stort tack – ha de gott!

Kjell R Johansson
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 2 – 9/9 2010

Hej Stefan!

Nu är vi hemma igen efter vår vandring Great Glen Way 13-20/6.
Vi hade antagligen väldig tur med vädret, det var endast regn på bussresan upp till Fort Williams.
Allt har varit jättebra, fin vandring, fint väder och fina B&Bs.
En grej bara, 3: e vandringen till South Laggan, när vi trodde att vi var framme efter 2,2 mil från Spean
Bridge, så var det ju inte alls fallet. Vi gick runt och letade efter vårt B & B men det visade sig sedan att
vi ar tvungna att gå 1 mil! till innan vi var framme. Lundie Lodge låg inte alls i South Laggan utan i
Aberchalder. I alla fall så var Lundie Lodge ett av de allra bästa ställena vi bodde på för dess gästvänlighet och atmosfär. Man kan absolut säga att det generellt fanns en stor gästvänlighet i Skottland.Jag är jätteglad att jag äntligen fått en av mina drömmar uppfyllda, dvs. vandra i Highlands.

Det kanske blir Skottland fler gånger i framtiden.

Hälsningar
Lena Zackariasson
Great Glen Way, Fort William – Inverness, 13 – 20/6 2010

Hej Vandra!

Tack för en oförglömlig resa för bokning och planering av vår Great glen way vandring i Skottland. Redan första dagen överaskades vi med att allt var över vår förväntan. Sedan blev det bara bättre för var dag som gick. Fantastiska människor, landskap, mat och ale. Ja allt var perfekt.(till och med vädret:-).

På återseende
Johan Ohlsson, Kristianstad
Mikael F Krantz, Landskrona
Great Glen Way, 7 nätter, 22 – 29 juli 2008

Hej Stefan.

Nu har vi varit hemma en vecka och gått genom vad vi upplevt.
Först vill vi säga tack för den hjälp du/ni gett oss.
Det har varit en fantastisk upplevelse.
Informationen och upplysningar om de olika platserna har varit till stor hjälp.
B § B har varit bra och trivsamma.
Det enda som vi inte tycke var riktigt bra var Cavell Guest House i Inverness,det var ganska trist och slitet.Det fanns inget lås så man kunde inte låsa när man gick därifrån (rum 4).
Vi kommer säker att göra fler vandringar i framtiden och då hör vi av oss.

MVH
Jan och Sivan Kragh
Great Glen Way 21 – 29 juni, 2008

Hej Stefan

vi har nu kommit hem från Skottland och tänkte berätta lite kort om resan:
B&B
– Fort William:
Guisachan House, centralt, fräscht
– Gairlochy:
Dalcomera, suveränt, trevligt värdpar, extremt fräscht rum, fin utsikt, nybyggt hus
– South Laggan:
Inget speciellt
– Fort Augustus:
Nia-Roo Lodge, jättetrevlig värdinna, fräscht rum
– Invermoriston:
Bracarina, inget speciellt
– Drumnadrochit:
Glenkirk, gammal kyrka, jättefräscht
– Inverness:
Fairfield Road Guest House, bästa B&B, som ett mysigt boutiquehotell!

Allmänt:
Mycket bra frukostar, sista sträckan (Drumnadrochit – Inverness) var för lång (30km) så vi tog båten istället,

Du ska ha jättetack för all hjälp och kommer definitivt att använda vandra.se igen (när kommer ni med GR20 på Korsika?)