Sagt om Vandra | Camino Portugués | Porto – Santiago de Compostela

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Hej! Stefan och medarbetare.

Jag har arbetat inom Svenska Kyrkan i många år och är väl insatt i historien om pilgrimsvandringar. När jag slutade mitt arbete inom Skurups Församling fick jag som avskedspresent ett presentkort från Vandra. Jag hade hört talas om Vandras fina upplägg av vandringar och de stämde verkligen in.

Nu har vi avslutat vår pilgrimsvandring mellan Porto och Santiago de Compostela.

Det har varit en inre och yttre vandring där vi alla var på samma vandring ” Livets väg”. Under den ” monotona” vandringen fick vi gå långsamt fram, ingen brådska och inga krav. Det lockade fram många reflektioner, känslor och frågor. Vi fick perspektiv på tillvaron, fick lära oss vad som är viktigt och oviktigt.

Vi njöt av stillheten och av tystnaden, som ofta är en bristvara. Vi hörde porlande bäckar, träd som susar i vinden och fåglarna som sjöng. Vi fick se gamla söndervittrade hus, människor med böjda ryggar, arbetande på sina jordplättar. Vi såg vinrankor och en fantastisk blomprakt. Upptäckte att det mesta i livet är gratis.

Vi insåg också vårt behov av vila, tystnad och stillhet. Att få tala med varandra om livet. Att få känna omtanke och närhet med varandra. Att ta dagen som den kommer.

Under pilgrimsvandringen har vi mött människor från världens alla hörn, gamla som unga, glada som ledsna, ensamma och i grupp, erfarna och oerfarna. Jag hade själv förmånen att få gå med en erfaren vandrare, Kjell Eriksson som gått ”franska”, ”norra” och ”Portugal leden” tidigare. Det kändes tryggt, för en viktig del i vandringen är att vara mycket väl förberedd. Detta för att få ut så mycket som möjligt av vandringen.

Vandra har bistått med mycket på denna resa. Deras erfarenhet och deras välvilja att göra allt för kunden. All litteratur, beskrivningar och kartor på de olika orterna vi passerade dag för dag. Vägbeskrivningar till de olika hotellrummen de bokade åt oss, tips om parkering för bilen och för busstransporten tillbaka till Porto. Vandras planering av våra önskemål fullföljdes till 100% och blev till en oförglömlig upplevelse.

Så TACK Stefan och dina medarbetare för allt ni bistått med på vår vandring.

Med Vänlig hälsning
Ros-Marie Eriksson / Kjell Eriksson

” Så går ännu en dag från vår tid och kommer inte mer”.
Så ta vara på dagen, för vi vet inte vad morgondagen har att erbjuda.

Portugisiska vägen, Porto – Santiago de Compostela, 25 maj – 9 juni 2016

Hej Ros-Marie & Kjell!

TACK för de fina orden. Vi hoppas ni får många fina vandringar framöver!

//Lotta

På bloggen Pilgrimmarna kan ni följa Evas och Elisabeths vandring längs Portugisiska vägen. Här hittar ni både bilder och tips.

blogg Pilgrimmarna

Eva Martinsson och Elisabeth Wennberg, Portugisiska vägen, Porto – Santiago de Compostela, 25 apr – 10 maj 2016

Hej Stefan!

Måste sent omsider tacka för den ypperligt planerade resan som du skräddarsydde för mej o Monica. Allt fungerade mer än perfekt. Helt sagolika boenden med underbart värdfolk, alltid vänliga o hjälpsamma. Casa do Rio, var i en klass för sej och värdinnan såg ut som Celine Deyon och trädgården, typ Edens lustgård, för att inte tala om frukosten och rummen. Allt som i en dröm. Nu klarar vi vår vargavinter här uppe i Norrland med dessa minnen i färskt komihåg. Vi rekommenderar alla att gå den Portugisiska vägen till Compostela, helt otroligt vackert. Sänder en bild där vi föryngrar våra fötter i den varma källan i Caldas de Reis.

Inger Nilsson o Monica Oscarsson, två saliga vandrare!
Portugisiska vägen, Porto – Santiago de Compostela, 11 – 30/9 2013

Hej Stefan.

Jag har nu äntligen satt mig ner och skrivit ner några kommentarer och reflektioner från vår vandring från Porto till Santiago i september.

Det allra första är att vi uppskattade mycket den utmärkta hjälp vi fick när vårt bagage inte kom med oss eftersom vår plan från Bryssel till Porto var inställt. Jag tvekade om jag skulle kontakta dig så sent men jag hoppas att det inte ställde till problem för dig. Men som jag skriver i de bifogade kommentarerna nedan så fick vi utmärkt hjälp med att lösa detta problem.

El Camino Portugues är en trevlig vandring med måttliga utmaningar vad gäller vandringslängd och klättringar. Man vandrar ju mest längs små stenlagda vägar där vissa är enda från romartiden. Och för det mesta vandrar man längs fält med majs och med vinodlingar längs fältens sidor. Dessutom är det inte på länga vägar så mycket folk som på El Camino Frances, åtminstone gäller det de sista 100 km på denna.

Vi har rekommenderat andra att gå denna vandring som ett utmärkt alternativ till El Camino Frances.

Jag räknar med att vi återkommer nästa år för nästa vandring men var och när vet vi inte ännu.

Bästa hälsningar
Thomas Ohlsson
Den portugisiska vägen, Porto – Santiago de Compostela, 6 – 19 september 2012

Vi är mycket tacksamma och imponerade av den utmärkta service och hjälp vi fick då vårt bagage inte kom med i vårt plan. Don Antonio, värden på Casa Rural Quinta San Miguel, ordnade detta på ett utmärkt sätt. Han hämtade oss på hotellet i Porto, körde oss till flygplatsen och hjälpte oss att få ut bagaget. Sen körde han oss till Casa Rural för at lämna bagaget och därefter 6-7 kilometer tillbaka längs El Camino, så att vi fick några kilometer i benen innan middagen.

Denna vandringsväg var egentligen inte så njutbar eftersom den mest gick längs och i den mycket smala vägrenen av en trafikerad regional väg.
Många av övernattningarna skedde på hotell av bra medelklass och ibland ännu bättre klass. Jag gör inga speciella kommentarer till dessa hotell i fortsättningen om det inte finns något speciellt att säga.
Casa Rural Quinta San Miguel är ett trevligt gammalt hus med atmosfär från det gamla Portugal. Trevliga och bekväma rum. Vi åt på Casa Rural och maten var bra om än inte med olika alternativ. Det finns inga andra alternativa restauranger i den lilla byn.

Casa dos Assentos är också ett gammalt portugisiskt högreståndshus, som det är intressant att se och uppleva. Fint rum men tyvärr serverades ingen middag. Den närmsta restaurangen fanns 4-5 km tillbaka längs El Camino intill det nya auberget. Det blev några extra kilometer att vandra på kvällen!

Kanske kan ni tipsa om att man kan ta med eller köpa med en matsäck för middagen som alternativ. Det finns en bar intill som sålde drycker och mackor.
På Pensao San Roque kom en restaurangägare och hämtade oss och körde oss tillbaka. Det fungerade utmärkt. Och restaurangen fick in kunder för den ordinarie middagstiden. Bra arrangemang tyckte vi alla.
Vi bodde i ett nybyggt och mycket fint annex till det stora Pensao-huset.

Hotel Azul i O’Porrino påminde mest om ett järnvägshotell från 60-talet. Rent, men enkelt och trånga rum. Vandringsvägen in till O’Porrino är mycket tråkig; 6-7 kilometer längs en industriväg med tung trafik men den lilla staden var överraskande trevlig.

Balnerario Acuna i Caldas de Reis var ett annorlunda stället, med atmosfär från sekelskiftets kurorter. Vi tycker det är roligt med så mycket omväxling i ert val av hotell.
Hotel Rosalía i Pádron var ett OK hotell men med lite udda läge vid järnvägsstationen, en halv kilometer utanför byn där restaurangerna fanns.
Frukostarna är värda ett speciellt omnämnande. De var utan undantag utmärkta med tillräckligt att äta för att klara av dagens vandring och alltid serverade med glädje.

El camino Portugués (Porto – Santiago de Campostela)
6-19 september 2012
Christina och Thomas Ohlsson

Hej Stefan!

Vi är såå nöjda med vår vandring – så bra och varierade boenden och några var du helt outstanding som Casa dos Assentos och det andra på landet! Anders blev betagen i att vandra på detta sätt och vi har redan bestämt oss för den norra vägen nästa vår!

Hälsningar Kerstin
Den portugisiska vägen, Porto – Santiago de Compostela, 28 maj – 11 juni 2011.

Hej Stefan!

Gissa att vi hade en fin vandring längs den portugisiska leden till Santiago de Compostela. Helt fantastisk var den att uppleva och så orört det var. Naturen är fin, människorna är vänliga och hjälpsamma, Atlantvindarna gör klimatet gott för oss skandinaver, leden är bra utmärkt och vi hade ett varierat och bra boende. Vi ska inte heller glömma att nämna all god mat vi åt med därtill hörande drycker. Denna led är ju något helt annat än den franska. Vi är ju rutinerade pilgrimsvandrare nu och har ju med det självklart fått en kunskap om vad vi ska ta tillvara. Detta är den bästa tänkbara semesterupplevelsen och man får verkligen möta sig själv. Jag känner mig fylld av positiv energi när jag nu startar upp höstsäsongen på jobbet.

Här kommer några återkopplande kommentarer av diverse slag i logisk ordning efter vår vandring:
• Katedralen i Porto stängde före kl 19 sin försäljning av pilgrimspass
• Pilgrimspassen kostade 0,5 €
• Dag 1 var lätt men gick mycket parallellt med trafikerad väg
• Casa Rual Quinta de San Miguel de Arcos var ett excellent boende liksom deras mat. Det var kul att Antonio kunde berätta så mycket
• Antonios cafe/restaurang i Pedra Furada är ett måste att besöka. Han har en gästbok och fotograferar alla pilgrimer som besöker honom. Det var en slump att vi gick in där.
• Dag 2 var fyllda av energi och vi gick hela vägen till Casa dos Assentos i Quintiães. Det var långt att gå från stora vägen och vi blev lurade av skalan i guideboken. Vi blev mycket väl omhändertagna av familjen som var på besök. De var bra på att prata engelska. Tur nog pratar jag franska så jag kunde konversera med Senora. Vi två bodde i en stor trerums lägenhet. Familjen körde oss ner till Balugâes till en enkel trevlig Bar/restaurang som serverade traditionell mat. Jättegott med grillade spädgris och pepparsås och Vino Verde Tinto. Vi blev dessutom hämtade av familjen.
• Problem med bagagetransport till Ponte de Lima med det har du information om redan
• Dag 4 gick vi enbart till Rubiãs istället för Pedreira – sträckan var tuff och det var mycket varmt. Det stämde så bra där vi stannade för det sammanföll med att vi skulle äta.
• Från Tui är leden sämre utmärkt. Den gula färgen på pilarna har bleknat
• Dag 5 gick vi ända till Capela de Sta. Maria där vi stötte ihop med en taxi. Efter en massa research om ett lämpligt ställa att köra oss till gick transporten till San Mauro i stället för Santa Maria de Alba
• Dag 7 vid ankomst till Santiago de Compostela var det kul att gå en annan väg in än den franska leden. Det var dock dåligt utmärkt vilket gjorde att vi fick fråga många om vi var på rätt väg.
• Resan till Porto med buss gick utmärkt.

Vi hade regn en dag och det var den dagen när vi reste till Porto med buss.

Vi är stolta att vi har genomfört denna tur och vi har räknat ihop att vi har vandrat 19 mil (adjusted). Ålder behöver inte sättas upp som hinder. Nete är 65 år och genomförde denna tur lätt. Vi har nu två certifikat från katedralen. Denna gång fick jag inga blåsor. Nete gick i Teva sandaler och fick några blåsor för att hon var barfota i dem de första två dagarna.

Jag nu har du fått del av vår tur på ditt- och datt-nivå. Vi är mycket tacksamma för din utförliga dokumentation för turen fast man måste dock ta sig fram för egen del. Det var vidare bra att ha guidelines för de delar vi skulle ha transport för men det hindrade ju inte att vi lätt kunde modifiera på ort och ställe.

Jag hoppas på att få göra en pilgrimsvandring även nästa år för det är RIKTIG semester om man vågar möta sig själv.