Sagt om Vandra | Camino Francés | St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Nu är vi i mål! 80 mil fördelade på 8 år! Tack för ännu en fantastiskt väl organiserad resa med utmärkt boende och mycket trevligt bemötande! Vi kommer tillbaka!

Annika Karnland

Franska vägen Palas de Rei – Santiago de Compostela, 5 nätter, 30 oktober – 4 november 2016

Hej Stefan

Nu är vi hemkomna och måste bara skriva och berätta om resan.
Vi är sååå nöjda.
Allt har funkat perfekt, alla hotell har varit jättemysiga och legat perfekt placerade i staden, visst några hade som du förvarnade oss om inte den lyxigaste frukosten, men det var inga problem.
Det fanns ju så många mysiga cafeér längs vägarna!
Och så mycket trevliga människor man möter.
Och vilka naturupplevelser!
Det enda som inte funkat perfekt, och det kan ju inte ni hjälpa, var att flyget från Santiago var försenat så vi missade flyget från Madrid och fick stanna kvar en extra natt där innan vi kom hem.

Vi är helt överväldigade av härliga intryck och pilgrimsvandringar har nästan blivit som en drog. Vi vill göra flera!
Vi funderar på den Camino del norte nästa gång 🙂

Tack så jättemycket för en underbar resa!

Marianne och Bjarne

Den franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 7/9 – 14/10 2016

Jaha då var man hemma igen. Allt har fungerat perfekt förutom den första natten i St Jean Pied de Port men det är glömt nu, jag överlevde 🙂 En annan sak också, från Leon kan man ta 2 vägar, i detta fallet var valet Villadangos del Parmo och den var inte speciellt rolig. Dom flesta tog den andra vägen och Hostal Libertad var inte bra faktiskt det sämsta på hela vägen. Som sagt för övrigt har det fungerat fantastiskt bra. Ett fantastiskt ställe som jag bodde på var Albergueria del Camino i Mansilla de la Mulas, det var ett otroligt trevligt bemötande från mannen som hade stället, allt var riktigt smakfullt inrett. Ett sånt där ställe som man skulle ha tagit med sig sin sambo för en mysig övernattning.

Så tack för ett bra ordnat paket med övernattningar samt all övrig information. Nu är det bara resten av arbetet som jag behöver ta tag i dvs. alla insikter som jag har fått till mig.

Bosse
Den franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 26/4 – 31/5 2014

Grattis Vandra!!

Ni har lyckats ännu en gång att snickra ihop en välplanerad vandring! Där varje steg blev till en upplevelse!! Av Havet, bergen, grönskan och Goa möten med människor som hade samma visioner som vi.
Vi fick många goda råd på vägen från de permanent boende, som verkligen var mån om att vi kom rätt! Det förstärkte tryggheten och känslan på vägen. Alla fina boende ni bokat in oss på var fantastiska och likaså personalen som gjorde sitt bästa för att vi skulle ha det bra!

Summering av planering!!

Bil Kastrup. – Simrishamn. 10 mil
————-
1025 mil

Ni har planerat och vi har flanerat.

Tack vare er så har detta blivit en livsupplevelse för oss åter igen!

ps..
Den enda händelsen som inte var planerad var ett par illaluktande strumpor som vi glömde kvar på Badhotellet i Deba!!
Men det var inte ert fel!!
Ds….

Med vänlig Hälsning
Lillemor & Kjell Simrishamn // Benahavis
1500 km vandring på 7 månader.
Franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 1/9 – 14/10 2013
Norra vägen, San Sebastian – Santiago de Compostela, 28/4 – 1/6 2014

Hej,

nu e vi framme i Santiago de Compostela, efter 5 veckor 79 mil och…
400 koppar kaffe
30m painriche
160 smör paket
140 marmelad paket
400 skivor skinka o ost
20 kg middagar
240 liter vatten
Håret har växt 400 meter 40000hårstrå a 10 mm
1240000 steg gånger 1/2 kg känga = 600 ton känga flyttad per person.

Lillemor har blivit tjock. Jag mager konstigt.

Får nog börja träna när vi kommer hem.
Kjell Eriksson
Franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 1/9 – 14/10 2013

Hej kära Vandra

Jag vill tacka er för den mycket väl fungerande vandringsresan ni gjorde åt mig, 12 sept. – 29 sept.

Jag har inget jag skulle kunna klaga på, bra trevliga hotellrum, allt fungerade väl, taxikillen var trevlig och hjälpsam och alla planerade tider höll. Frukosten på vissa hotell var lite spartansk, te och kakor och lite frukt, det är ju inte det jag är van vid, men det är ju deras frukosttradition så det är bara till att acceptera. Men jag lyckades få in yoghurt trots att det inte ingick. Allt ordnar sig.

Själva vandringen var en fantastisk upplevelse, den gav mersmak och jag tycker nog att jag saknar den delen som jag åkte tåg. Men det går ju att göra vid annat tillfälle.

Trots att det blev 1,5 mil längre den första dagen p.g.a. dimma och regn och en miss av ett antal personer inklusive mig att inte vika av mot Roncevalles vid Mariabilden vilken vi inte såg i dimman och regnet, utan fortsatte på asfaltvägen och hamnade så småningom vid en vägkorsning där bl.a. en vägvisare visare St Jean Pied de port? Men allt ordnade sig och jag kom fram några timmar senare och en erfarenhet rikare, gå aldrig efter en grupp, kolla alltid själv om det verkligen är rätt om du tvekar vilket jag hade gjort.

Ett äventyr på Pyrenéerna som blev en positiv upplevelse, fick se sådant jag inte sett om jag gått rätt.

Tack igen och jag återkommer gärna till er för fler vandringar.

Hösthälsning från Göringeskogen
Gunvor Ekstrand
Den franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 12 – 29 september 2012

Hej Stefan

Vi har just kommit hem från vår vandring/tågresa med pilgrimsleden i Spanien.

Vi har haft fantastiskt väder och är väldigt nöjda med ditt arrangemang. Väsktransporten fungerade perfekt och vi tycker att hotell och frukostar varit mycket bra, i bland riktigt fantastiska, t ex i Santiago, Sarria och Rua. Hotellet i O Cereiro var däremot inte bra. Dåliga sängar och nästan inget vatten i kranarna och en mycket enkel frukost och dessutom inget trevligt bemötande. Slutligen kan man nog tänka sig att hoppa över övernattningen i Melide. Det blir en rätt lång dag mellan Palas de Rei och Arzua men det är en lätt vandringsled.

Vi har fått mersmak och kommer säkert tillbaka för att boka flera arrangemang från dig. Detta sätt att vandra passar oss utmärkt.

Thomas Ohlsson
Franska vägen, St Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 6 – 23 september, 2011

Hej

Jag har länge drömt om att åka på pilgrimsresa till Santiago de Compostela – men hur gör man?

Jag fick ett råd av en annan resebyrå att om man ska ut och vandra så ska man söka sig till en expert på området: Resebyrån Vandra!

Jag ringde upp med andan i halsen och fick direkt möta en öppen famn: Kom hit på direkten så ska vi se vad vi kan göra för dig. Omedelbart kände jag ett mycket stort förtroende för Stefan. Han vet vad han pratar om. Han är en genuin vandrare. Han är både passionerad och serviceminded i sitt arbete. På en kort tid packade vi ihop ett lysande resepaket tillsammans och jag fick min drömresa. Tack Stefan!

Gösta Tingström, Präst och etikkonsult
Saint Jean Pied de Port – Santiago de Compostela, 31 juli – 29 augusti, 2008

Hej

Jag har hela hösten varit på väg att återkoppla till dig från vår camino-vandring till Santiago de Compostela i juli. Det var en fantastisk upplevelse och allt fungerade jättebra i arrangemanget. Hotellen var bra och personliga samt bagagetransporterna var alltid helperfekta. Den enda lilla händelsen var att när vi kom till O’Cebreiro blev det en vilsenhet runt vårt taxitransfer. Våra danska vänner har bett mig att ge positiv återkoppling till dig. Själva vandringen var en stark meditativ upplevelse som saknar motstycke. Vandra kan man göra på många ställen men här var den en naturlig del i ortsbefolkningens vardag att ha vandrare runt sig och gav därmed en respekt. Man upplevde aldrig att man var en jobbig turist och blev inte heller konfronterad med försäljning etc. Detta Spanien är något annat än vad man möter längs Medelhavskusten. Vi är överens om att det var en jättestor upplevelse som gav mersmak.

Anna Nilsson
Franska vägen/Camino Francés, Sommaren 2006

Till minne av vår Pilgrimsvandring 2005!

I över tusen år har Pilgrimer vandrat före oss, och nu har vi placerat våra fotavtryck i deras.
Vi har vandrat ensamma eller i grupp, under tystnad eller med sång.
Vår vandringsväg har fört oss utefter fält och åkrar, skogar, berg och dalar, byar och städer, rika på helgedomar katedraler, kyrkor och kloster.
Vi minns våra möten, jurist från Quebec, student från Recife med värkande knän, kinesiskan med tejpade fötter, professorn från Göteborg, ”Picazzo” och hans vänner från Paris, läkaren från Lissabon och hans vackra dotter juristen.

Vi var välsignade av vinden i ryggen och solen i våra ansikten och jorden under våra fötter, vintergatan och snäckan som visade vägen till Santiago de Compostela.
Till slut var vi då framme. Vi hälsades som hjältar når våra namn lästes upp i Katedralen, med stolthet kände vi glädjen och tårar rann ner för våra kinder.
När rökelsekaret svingades ovanför våra huvuden och kyrkorummet fylldes med väldoft så visste vi att målet var nått.
Med vår Compostela diplom på väggen som ett minne över vår vandring, vill vi fortsätta vår vandring, för nya vägar öppnas alltid magiskt framför oss, och vår vandring kommer åter att börja om igen.

Med Guds Rika Välsignelse!
Bengt och Birgitta Andersson
Tungelsta 26 maj, 2005
Pilgrimsresa 10 – 23 maj 2005 Saint Jean Pied de Port – Santiago de Compostela

Hej Stefan!

Sänder några rader och tackar för hjälpen med övernattningarna och resan i Spanien, pilgrimsvandringen till Santiago de compostela.
Allt flöt i vårt tycke mycket bra. Hotellen var mycket bra, med ett undantag, Triacastela, men där fanns nog inte så mycket att välja på. Dessutom hade vi gått i regn nästan hela dagen, många var våta och kalla. Spanska hotell är inte så varma !

Vi tycker att ni/du ska poängtera att man bör vara ganska vältränad för denna vandring. Första dagen över Pyreneerna, var jobbig, även för mycket vältränade. Det fanns även dagsetapper i Galicien, som inte var helt lätta. Nu hade vi ”turen” att inte ha det så varmt, 12 – 22 grader, och växlande molnighet. Går man under högsäsong, juli – augusti, kan värmen bli besvärande, fötterna tar också mer stryk då.
Allt flöt mycket bra tågresan, bussresan och vid framkomsten till hotellen var det aldrig något problem med hotellrummen.

Tack!!!

Vi kanske möts/reser med er igen!
Annika och Stig Karels
Pilgrimsresa 10 – 23 maj 2005 Saint Jean Pied de Port – Santiago de Compostela ( Bengt Andersson gruppen)

St Jean Pied de Port – León

Hej!

Så är vi hemma igen efter tre fina veckor i Spanien. Vädret var perfekt. Lite varmt någon eftermiddag i början, men bara en regnskur på någon timme efter ca 1 vecka och sedan började det regna när vi kom in i Leon på sista etappen. Ganska kallt på morgnarna den sista veckan. När vi lämnade Carrion var det rimfrost i gräset. Tur det inte var sådant regn som i södra Spanien. Det var i dom trakterna vi var vid samma tid förra året, och det hade ju inte varit så roligt. Vi såg bilder på TV från Almunecar där bilar spolades iväg på gatorna. Inte roligt att vara ute i sådant väder.

Hotellen var alla trevliga vart och ett på sitt sätt. Vi hade lite svårt att hitta Yerri i Estella till att börja med. Låg inte direkt i början av Estalla, utan en bra bit från caminon. Vi frågade först en polis som stod utanför en kyrka, men han bara skakade på huvudet och hänvisade till turistinformationen – som öppnade om två timmar. Frågade på en bar och fick då beskrivning hur vi skulle gå: förbi tjurfäktningsarenan och så en bit till.
Ett par frukostar kunde kanske varit lite bättre inför en vandring. Särskilt i Mansilla las Mulas, där vi fick en påse på kvällen med en flaska juice, en apelsin och tre olika kakor (typ sockerkaka). Kaffe/te fick bli när vi kom till Puerte Villarente.

I Burgos var det lite bullrigt. Låg ju precis vid järnvägen, med den störde inte så mycket. Däremot hade man satt upp ett stort tält på andra sidan spåren där man hade någon form av konsert/dans båda nätterna. På fredagskvällen var det inte så farligt, men lördagens musik bar MYCKET stark och varade ända till ca kl 03. Det var så man kände på fönsterrutorna hur dom vibrerade av bastonerna. Det är ju inget som hotellet kan hjälpa (möjligen lite bättre isolerade fönster).

Men vi är mycket nöjda med vår resa. Återkommer när vi börjar planera för resterande del fram till Santiago de Compostella.

Ingrid och Lars Olof Andersson
Franska vägen/Camino Francés, St Jean Pied de Port – Leon, september 2007

Pamplona – Burgos

Hej Stefan!

Än en gång tack för att Du kunde få ihop hotell till vår vandring mellan Pamplona och Burgos tidigare i maj.
Det var en ganska annorlunda upplevelse än våra tidigare vandringar i september. Det var ganska kallt, sällan över 10 grader, bara två eftermiddagar med sol och lite värme, en del regn (men det hade vi väntat oss) men dessutom snö den 15 maj på 1000 meters höjd mellan Villafranca och St Juan de Ortega! Det var inga direkta problem för oss som hade ordentlig utrustning, men vi såg många vandrare i sandaler och gympaskor, med shorts och enkla regnponchos. De måste ha blivit ordentligt kalla och säkert förkylda!

Nå, som jag gjort tidigare, skriver jag ner några ord om de olika hotellen. Det kanske kan vara till någon nytta för er fortsatta verksamhet.
Hotel Eslava I Pamplona är trevligt med de gamla damerna som sköter hotellet. Bra rum, utmärkt frukost och superbt läge.
I Puente de Reina bodde vi på Hotel Bidean. Rummet var OK förutom att duschslangen var trasig vilket man inte kunde fixa. Sen ligger hotellet alldeles intill kyrkan som ringer var 15e minut hela dygnet. Det blev ganska störande. Frukosten var direkt dålig med vitt formbröd och sylt förutom kaffe.

Det blev en rejäl kontrast när vi kom till hotel Chapitel i Estrella. Jättefint rum, utmärkt frukost och mycket trevlig personal.
Hotel Suexte i Los Arcos hade vi ett rum ovanpå en bar. Vi bodde ovanpå köket så det blev tyst först sent på kvällen, ja du vet de spanska tiderna för sena middaga!. Rummet var bra. Frukosten serverades på en bar en bit bort med kaffe, croissant och juice, dvs spansk frukost! Vi fick köpa kompletteringar i en affär på vägen.
Hotel Marques de Vallejo i Logroño var utmärkt med bra rum, trevlig personal och fin frukost.

I Nájera bodde vi på Hotel Duques de Nájera i ett trevligt rum, med bra personal och god frukost.
Hospederia Cistercience var en annorlunda upplevelse med nunnor som skötte hotellet. Bra rum och utmärkt läge. Frukosten var OK.
I Belorado fick vi återigen bo ovanpå en bar på Casa Rural Verdeancho, men baren stängde tidigt så det blev inga problem med nattsömn. Bra rum och frukost och en mycket trevlig och pratsam värd.
Sista natten bodde vi på Casa Rural Papasol i Atapuerca, som återigen var ett bra rum med OK frukost och en trevlig värdinna.

Som vanligt fungerade väsktransporten oklanderligt inklusive sista dagen in till Burgos.Tack än en gång för bra arrangemang!

Thomas och Christina Ohlsson
Camino Francés, Pamplona – Burgos, 7 – 16/5 2013

Thomas och Christina Ohlsson
Camino Francés, Pamplona – Burgos, 7 – 16/5 2013

León – Santiago de Compostela

Tack Stefan för all support före och under vår vandringen i år och tidigare etapper, 5 stycken!

Allt flöt på perfekt som vanligt, tom min bortglömda regnjacka ordnade du fram! Och väsktransporten från Leon till Villadangos del Páramo ”Tack! Den behövdes, det regnade en del i Galicien…
Santiago de Compostela var fantastiskt, och mässan i domkyrkan var fantastisk. En verklig underbar upplevelse!
Nu planerar, ”spånar” vi på att vandra från Porto till Santiago nästa år, eller senare.

Tack för allt, och trevlig sommar!
Agneta och Sven Andersson
Den franska vägen, León – Santiago de Compostela, 1 – 15/6 2014

Hej Stefan!

Då är vi tillbaka i vardagen igen.
Allt fungerade perfekt under tiden i Spanien. Kändes nästan för lätt. Även vädret var bra. Började visserligen regna första dagen när vi lämnat Leon, men utöver denna dag var det bara en dag med lite lätt regn. Även i år såg vi hur andra delar av Spanien drabbades av skyfall och översvämningar. Boendet var genomgående bra. I Molinaseca hade hotellet bokat om oss till ett annat hotell (De Floriana), och det var absolut inte till det sämre. Ett ganska nytt mycket fint hotell.

Vi återkommer kanske när det blir dags för nya vandringar. Kanske Picos de Europa eller delar av Norra vägen (eller kanske man kan göra en kombination av dessa).

Ingrid o Lars Olof Andersson
Den franska vägen, León –Santiago de Compostela, 9 – 27 september, 2008

Hej och tack för att min vandringssemester blev så jättehärlig!
Resorna funkade utmärkt (men bussbiljetterna något dyrare än angivet)
Övernattningsställena var bra – rena och snygga och med bra badrum/duschrum. Bagagetransporterna fungerade perfekt!
Kartorna och vandringsinformationen var bra dock att man inte behövde ha matsäck för vandringen från Sarria – det fanns sex st matställen längs vägen.
Vädret var ”så där” dvs jag hade två nederbördsfria dagar, men det var ok och inget som någon av oss kan göra ngt åt.

Hälsningar
från en nöjd kund som kommer att återkomma för nya arrangemang
Sonja
Ponferrada – Santiago de Compostela 20 maj – 3 juni, 2008

León – O Cebreiro

Hej

Är nu tillbaka i god vigör, inga skavsår eller andra skavanker. Allt gick som på räls. Vi är mycket nöjda med alla arrangemang. Bra för dig att veta, metron i Madrid är utbyggd så slutstationernas namn stämde ej med kartan. Det finns en alldeles ny, mycket tydlig plan över hela nätet. Det fina hotellet i Cacabelos ligger på vänster hand, ej på höger och ej på Caminon. Passet hämtas ej i katedralen i León utan på ett Albergue som jag ej minns namnet på men som ligger en bit bakom Katedralen.En nöjd vandrande Kerstin som om 14 dagar drar till Madeira för 15 gången.