Sagt om Vandra | Camino Francés | Logroño – Burgos

Har du vandrat leden? Då vore vi ytterst tacksamma om du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Skicka dina synpunkter till vandra@vandra.se eller lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Tack!

Hej Stefan,

Vi har haft en toppen resa! Bra väder och trevligt sällskap, en hit helt enkelt. Önskar att fler gjorde som vi mitt i karriärerna, laddar batterier lite.

Jag tänkte ge lite input på sådant som inte stod i enkäten. Vi upplevde att frukosten på de flesta ställen var alldeles för lite för att kunna vandra på, saknar t.ex. ett kokt ägg eller något lite mer proteinrikt. Vi blev upphämtade i Castrojeriz en timme för tidigt vilket gjorde vår morgon väldigt stressig, kastade i oss frukost och packade det sista med chauffören påhejandes, han verkade ha något annat inbokat för han höll i snitt 140km/h till Laguardia.

Det verkade som de inte var beredda på vår packning eftersom vi hade både resväska och ryggsäck, svårt att få plats i bilarna. Trevliga herrar som kör dock, väldigt ivriga och stolta över sitt område och berättar gärna (när språket tillåter förstår..)

Insåg också att i beskrivningen för att hitta till hotellen så måste man hålla sig till ”huvudleden”. T.ex. fanns en alternativ väg in i Logrono för att slippa industriområdet, också märkt med symbolen för leden. Den tog vi men då stämde inte vägbeskrivningen till hotellet. Det kan vara bra att skriva det så att man klurar ut själv var man ska gå, bra kartor finns ju i guideboken bl.a.

Vår vinprovning var fantastisk, mycket beroende på en otroligt entusiastisk guide som fascinerade oss. Vi kommer definitivt att åka tillbaka. Boendet var också jättefint med allt att önska i närheten. I San Sebastian regnade det för första gången under veckan men det gjorde inte så mycket. Vi fick då tillfälle att vandra runt lite och hamnade på en Baskisk Ölfestival, mycket trevligt!

Jag tror du gjort en tankevurpa på avfärden från San Sebastian, det skulle ta 1tim och 45 min men tog bara 45min. Du hade i programmet skrivit avfärd 9 och framme 11.45 tror jag, Det är 2,5 timme.. Vi fick väldigt mycket tid på flygplatsen.. 🙂

På återhörande nästa år!

Hälsningar
Anneli Ahrén
Den franska vägen, Logroño – Castrojeriz, vingårdsbesök Laguardia och San Sebastian, 4 – 13/9 2015

Hej Stefan!

Åter igen har vi vandrat, min fru och jag, på vägen till Santiago och längtan efter att få vandra och drömma om att ta atlantbåten till New York.
All den planering med boende, bagagetransporter, kartor, tidtabeller mm mm som du har skickat oss har tidigare alltid varit oss tillfyllest, tack än en gång!
Vår tredje etapp gick mellan Logrono och Burgos:Vi startade vår etapp med att vi flög till Barcelona och därefter tog vi tåget till Logroño och övernattning på hotellet du planerat, i den gamla delen av den lugna och vackra huvudstaden i Rioja.

Tips: Ät deras Rioja Cabello (torsk på riojans sätt) – fantastiskt gott med lite vitt vin och bröd. Det finns på många ställen i Logrono, men du kan ju göra det själv också! Googla och du finner läckerheten!
Dagen därpå började vi vandringen under stekande sol till vår första övernattning till Najera. En orm störde vår ankomst till Najera, men han ringlade snabbt över vandringsleden. Den verkade räddare än vi!
Hotellstandarden var det inget fel på, hotellet låg i gamla staden men frukosten med det usla kaffet var inte bra!
På vår vandring stötte vi ihop med ett mycket trevligt och älskvärt par i vår ålder från Trelleborg, vi stötte även på senare under vandringen.
Vi gick vidare till San Domingo Calzada, fortfarande mycket hett. Under vandringen, vid ett vattenställe stötte vi ihop med ensam tysk vandrare som berättade hela historien om Tysklands deltagande i de bägge världskrigen, Jag sade efter en stund, fast det var stekhett i solen, att vi skulle vandra vidare. Alltnog vi stötte på honom senare på en pub igen, innan förlusten för Tyskland mot Italien i EM i fotboll. Men det hade jag tippat innan, det sa jag till honom …

En mycket trevlig stad, med den välkända historien om tuppen som flög iväg och pojken som benådades!
Där stannade vi två nätter för vila och rekreation.

Bra hotell, där nunnorna skötte om administration och frukost samt middag. Bra!
Vår vandring gick vidare, nu med svalare väder, blandat sol och moln, efter 2 stekheta dagar på torra grusvägar och öppen åkermark.
Målet denna dag var Belrado, där vi bodde på ett Casal Rural (= bed & breakfast) som var genuint, generöst och en familj som var mycket trevliga! Inga bra matställen i Belrado!
Atapuerco var nästa anhalt, även där var det övernattning på Casal Rural, med en familj som skötte om stället men som inte sov över där! Endast hunden var kvar och var orolig! Frukosten var inget vidare, taskigt kaffe och bröd från dagen innan!

Byn är känd från att min hittad den äldsta funna människan här.Vi gick vidare (våra dagsetapper pendlade mellen 20 km till över 30km. Tips: Vandringar över 25 km är slitsamma när det är så varmt som vi hade det, planera för max 25km vandring/dag då blir allting bättre! ) till vårt etappmål – Burgos.

Vandringen gick inget vidare! Vi gick fel, vi vandrade för länge på huvudvägen,ca 5km, så vi gick efter solen och vår intuition. Tips: Kolla vägsträckningen och camino utmärkningen med snäckskal!
Så kom vi då fram till vår övernattning på ett trevligt hotell vid busstation på den västra sidan om floden. Vi kunde dock se den berömda katedralen. Vi hade bokat 2 dagar i Burgos.
Värmen hade kommit tillbaka, det blev sena kvällar med Tapas och cervesa eller annat gott. Det var underbart att se människor i alla åldrar sitta ute och träffas – fika mm och bara umgås! Inget bråk, utan lugnt och mysigt!
Katedralen är verkligen värd all den tid det tar att besöka denna berömda katedral där bl.a. äventyrshjälten och korsriddaren El Cid ligger begraven samt har eget rum inne i katedralen.
Efter de två dagarna i Burgos reste vi med tåg till Barcelona. Staden med både fantastisk arkitekturen (Gaudi mfl) som bubblande och levande staden.

Underbara veckor som ger oss den energi som är så underbar att bära! Många fina möten både med människor och djur. På ett ställe följde 2 st hundar oss mellan 2 byar, en vandring på 5km!

Jättefina, vänliga och roliga!

Med förhoppning om flera etapper (äventyr) hälsar
Sven och Agneta Andersson
Den franska vägen, Logroño – Burgos, 26 juni – 4 juli 2012

Hej Stefan!

Nu är vi tillbaks från vandringen i Spanien. Vill ge dig lite feed back på vår upplevelse.
Vårt helhetsintryck av resan är mycket bra och vi är väldigt glada över det vi fick vara med om.
För att vandra första gången var det en lagom lång vandring. Utmanande, men ändå inte för svårt för någon av oss.
Boendet var bra med extra plus för Santa Domingo och Atapuerca. Maten får dock knappt godkänt. Sämst var den i Belorado. Jag tänker då på middagen.

Tack för att du fixade resan så bra till oss.